De diepte in met één broodjeaapverhaal

DaanWeb 05 juli 2023
Na het lezen van een recenter boek van deze schrijver, was ik benieuwd naar "Gebakken Spons van Broodje Aap?". Het is een non-fictieboek dat zich verdiept in de boeiende wereld van nepnieuws en broodjes aap. Met nauwgezet onderzoek en een scherp oog voor detail neemt Smid lezers mee op een tot nadenken stemmende reis, waarbij hij de oorsprong, impact en psychologie ontrafelt achter deze terugkerende verhalen die onze cultuur hebben doordrongen.
Hij doet dat niet door alle nepnieuws op een hoop te gooien op zoek naar een algemene verklaring, maar door de diepte in te gaan met één broodjeaapverhaal en dat van alle kanten te belichten.

Het begon allemaal toen een wijkagent in zijn stad een foto op Facebook plaatste met de mededeling dat er gebakken spons was gevonden. Smid bekeek de foto goed en opperde in een Facebookgroep dat het geen spons, maar purschuim was (zwerfvuil dus). Hij kreeg de wind van voren, zou een hondenhater zijn, zou het zelf neergelegd hebben, enz. Drie dagen later was het onderzoek afgerond en deelde de wijkagent mee dat het inderdaad onschuldig purschuim was. Smid plaatste dit bericht in de groep. Het werd verwijderd en hij werd geblokt. Toen vroeg hij zich af wat deze mensen bezielt? Waarom zijn ze niet blij dat het slechts zwerfvuil was? Waarom wilden ze zo graag dat het wél gebakken spons was?
Een hele speurtocht met tientallen gesprekken met dierenartsen en andere deskundigen was het gevolg.
Zo ontdekte Smid dat het verhaal van gebakken spons alleen voorkomt in Nederland, Italië en het noorden van België. Nergens anders in de wereld, terwijl daar toch ook honden en sponzen voorkomen. Volgens hem een bewijs dat het alleen voorkomt in verhalen en niet in de werkelijke wereld.

Het boek is verdeeld in goed gestructureerde hoofdstukken, die elk focussen op een specifiek aspect. Smids innemende vertelstijl, doordrenkt met droge humor, maakt het onderwerp toegankelijk voor zowel mensen die met honden werken als liefhebbers van folklore en nepnieuws.
Het boek bevat veel foto's en enkele illustraties en grafieken, wat zeer behulpzaam is.
Door verschillende psychologische en sociologische factoren te onderzoeken, biedt Smid waardevolle inzichten in de menselijke conditie. Daardoor krijgen wij inzicht in de psychologie achter broodjeaapverhalen.

Al met al een interessant non-fictieboek over een typisch Nederlands verschijnsel.

Meer recensies van DaanWeb