Spannende politiezaken onderzocht door daadkrachtig duo

Dayenne 28 september 2020
Bij een alcoholcontrole wordt vanuit een auto op twee agenten geschoten. Een van hen overleeft het niet. De politie doet er alles aan om de daders te vinden. De criminelen blijken onderdeel te zijn van een grote georganiseerde groep die liquidaties uitvoert. Tactisch rechercheur Maarten Severyn probeert samen met collega Jelle Rooda de misdadigers op te sporen. Officier van justitie Lydia Govaert begeleidt deze zaak. Het onderzoek komt voor haar akelig dichtbij als ook zijzelf en haar dochter bedreigd worden.

Dood in opdracht is het tweede deel van de thrillerserie Severyn & Govaert van auteur Eric Oosthoek. In het eerste deel, Onder verdenking, speelt met name rechercheur Maarten Severyn een grote rol. In dit tweede deel komt nu ook Lydia Govaert meer naar voren. Hoofdpersonages Severyn en Govaert zijn interessant en weten te boeien. De auteur toont zowel hun werkende leven als hun privéleven. Maarten Severyn worstelt met het verlies van zijn vrouw Anne en wordt nog regelmatig getroffen door dit gemis. Lydia Govaert is verlaten door haar partner, die een nieuwe liefde heeft. Daarnaast krijgt zij in dit verhaal te maken met persoonlijke bedreigingen, waarbij ook haar dochter bedreigd wordt. Maarten Severyn en Lydia Govaerts hebben zodoende een menselijke kant. Het zijn niet enkel helden in een spannend verhaal, maar ze hebben ook hun kwetsbaarheden en dat maakt hen aansprekend als hoofdpersonages. Als duo weten ze voortvarend te opereren in deze politiezaak en samen met rechercheur Jelle Rooda daadkrachtig op te treden.

Auteur Eric Oosthoek heeft een toegankelijke beeldende schrijfstijl, die goed past bij deze thriller vol actie. De criminele organisatie waar Severyn en Govaert achteraan zitten, maakt gebruik van explosies en kalasjnikovs wat voor het nodige spektakel zorgt. Dankzij de beeldende beschrijvingen komt de actie goed over bij de lezer. Oosthoek gebruikt in zijn verhaal passend jargon voor de politie en het Openbaar Ministerie. Hier en daar voert de auteur dit iets te veel door. Aan de ene kant getuigt dit van veel kennis bij de auteur, maar het leidt soms af van het verhaal waar het eigenlijk om draait.

Tot het eind van het boek weet de auteur de aandacht vast te houden. Het verhaal bevat spanning, plottwisten en actie waardoor het verhaal weet te boeien. Uiteindelijk is de ontknoping grotendeels bevredigend, maar blijft er voor het gevoel nog een open eindje omdat de grote baas van de criminele organisatie onzichtbaar blijft.

De auteur heeft ook een uitgebreide website bij zijn serie ontwikkeld, http://www.allfiction.nl. Op deze website vind je meer informatie over de boeken, de auteur en zijn hoofdpersonages. De auteur heeft alles rond zijn serie goed uitgedacht. Zo heeft hij alles uitgevoerd in de stijlvolle kleuren zwart, wit en blauw. De auteur heeft 9 delen in deze serie aangekondigd. Het derde deel Kwaad ontwaakt is aangekondigd voor maart 2021. We kunnen voorlopig dus nog heerlijk blijven genieten van spannende politiezaken en het daadkrachtige optreden van Maarten Severyn en Lydia Govaert! Ik waardeer deze thriller met 4 sterren.

Gelezen en gerecenseerd voor In de Boekenkast, zie voor meer recensies: indeboekenkast.com.

Meer recensies van Dayenne