Abel heeft een platenzaak in Amsterdam, maar hij droomt van een ander leven. Hij wil wijn maken in Frankrijk en genieten van een bourgondisch leven. Dagelijks zoekt hij op internet naar mooie wijnchateaus. Uiteindelijk is het liefde op het eerste gezicht met het wijndomein Mas des Anges. Samen met zijn vrouw Angela vertrekt hij naar Zuid-Frankrijk.

Daar aangekomen blijkt het chateau minder idyllisch dan gedacht en ook een lekkere wijn maken blijkt nog een uitdaging. Vol goede moed gaat Abel aan de slag om zijn dromen te verwezenlijken, het creëren van een prachtige wijn: “een godendrank met een fluweelzachte afdronk. Volle smaak van donker fruit, zwarte pruimen, tropische weiland met tonen van cederhout en een hint van drop. Een wijn als een streling van een plangebied, als een kus van een engel, als een …”. Dit vraagt echter grote investeringen, maar na het opknappen van het chateau is er nog weinig geld over. Dan krijgt hij een mooi aanbod van zijn schoonzoon, maar dit brengt hem wel in de problemen.

Auteur Ilja Gort is wijnboer in Frankrijk en daardoor bekend met het leven in Frankrijk en het maken van wijn, wat terug te zien is in deze roman. De auteur weet de omgeving en de Fransen beeldend te beschrijven. Zo wordt bijvoorbeeld één van de wijnboeren als volgt beschreven: "Zijn gezicht leek gekneed uit een klont stopverf die daarna op de grond was gevallen".

Abel is een boeiend personage, die ietwat naïef, maar vol goede moed het avontuur in Frankrijk opzoekt. Hij laat zich niet gek maken en probeert overal wat van te maken. Zijn vrouw Angela is wat rationeler en stelt kritische vragen. Samen vullen ze elkaar goed aan en zijn een hecht team, al wordt hun huwelijk door het Franse avontuur behoorlijk op de proef gesteld. De mensen in het dorp hebben de typisch Franse mentaliteit, waardoor de inburgering van Abel en Angela in eerste instantie wat stroef verloopt. Het is ons kent ons en ze hebben liever geen vreemdelingen in de buurt.

Godendrank is een vermakelijke roman van Ilja Gort, met aantrekkelijke personages. Het verhaal heeft iets weg van het concept van Ik vertrek. Ilja Gort heeft ook de nodige humor en spanning ingebracht, waardoor deze roman heerlijk leest.

Reacties op: Vermakelijke roman

Godendrank - Ilja Gort