Grote hoogte voor dit ogenschijnlijk simpele verhaal

Dazzle 15 augustus 2019
Vrij snel nadat ik gewaar werd dat dit boek in het Nederlands zou worden uitgegeven stond het op mijn te lezen plankje en keek ik er naar uit dat het ook daadwerkelijk verkrijgbaar zou zijn. Zonder nu precies aan te kunnen geven wat het is. De teaser triggerde me op de een of andere manier, het maakte me nieuwsgierig en het leek me een bijzonder boek.

Auteur van HARS is Ane Riel (geboren:Ane Brahm Lauritsen,1971, Århus, Den).Reeds in 1995 debuteerde ze als auteur met een schoolboek en na nog enkele school en kinderboek titels kwam in 2013 haar eerste "thriller" op de markt (Slagteren i Liseleje - niet vertaald naar het Nederlands). Dit werk volgde in 2015 en werd pas in 2019 uitgegeven in het Nederlands taalgebied. Later in 2019 verschijnt in Denemarken haar 3e thriller.

Mijn verwachting van een bijzonder boek wordt niet gelogenstraft. In bijna niets is het vergelijkbaar met welk ander boek dan ook wat ik ooit gelezen heb. Het vertelperspectief is vaak dat van de 6 jarige Liv, gepaard gaande met haar logica en haar simpele woordenschat. Liv is de dochter van een gezin dat heel geïsoleerd woont op een schiereiland en nauwelijks contact heeft met anderen dan haar bedlegerige moeder Maria en haar vader Jens. Meer en meer tekent zich het drama af wat er plaats vind. Jens gaat zich steeds zonderlinger gedragen en de schaarse contacten worden nog verder geminimaliseerd. Na het overlijden van oma die Liv naar school wilde doen laat hij Liv verdwijnen voor de buitenwereld. Liv wordt door het naburige dorp al snel herinnerd als het meisje wat waarschijnlijk om kwam in zee. Hoewel dat wat vader Jens zijn gezin aandoet steeds absurder wordt en hij zijn gezin op een bepaalde manier terroriseert door zo onaangepast te zijn, ze als het ware weghoudt van de buitenwereld en ze zo een "normaal" bestaan onthoud. Beleeft Liv (en ook de lezer) dit niet zo. Zij komt tegen hem op, voelt zijn liefde, haar wereldje is het enige wereldje dat ze kent, en waar ze volledig gelukkig in lijkt. Af en toe brengt Riel je terug in een werkelijkheid anders dan die van Liv. Door het weergeven van brieven van haar moeder Maria, de jeugdherinneringen van vader Jens en de gedachtegangen van de postbode wordt je teruggetrokken naar de werkelijkheid en besef je dat Jens ondanks zijn liefde Liv iets ergs aan doet.

Bijzonder knap geconstrueerd boek en van de gebaande paden af. Eigenlijk een klein verhaal op een dusdanige wijze neergezet dat het groots wordt. Prachtige aandacht voor de uitwerking van de karakters, en ondanks dat Jens geweldig de bocht uit giert ligt de nadruk op het goede van alle karakters. Niets lijkt te ontstaan uit slechtheid maar veel meer uit naïviteit. Riel is er in gelaagd en ogenschijnlijk simpel en klein verhaal, simpel te vertellen (met gebruik van de hoofd vertelster Liv) maar naar een grote hoogte te tillen.

Punt van kritiek is het in de markt zetten van Hars, Het boek staat daar als thriller. Er is zeker wel een psychologische spanningsboog aanwezig maar ik zou het boek toch echt als roman willen betitelen.
Overigens pakt dat nu een keer goed uit, want anders zou ik het boek waarschijnlijk nooit gelezen hebben.

Mijn sterren aantal is 3,5 , je zou kunnen zeggen maar 3,5 want ze zijn geënt op de beoordeling als thriller

Meer recensies van Dazzle