Schaakmat in een voor mij onbekende wereld

Nadat Hazelwood zich op de kaart had gezet met 'De Liefdeshypothese' bracht ze haar eerste YA 'Check & Mate' uit. Hazelwood schrijft boeken die zich distantiëren van andere verhalen, niet in het minst door de setting waarin ze zich afspelen en door haar kennis als onderzoeker.

Waar gaat het over? Hoewel ze overloopt van talent is Mallory Greenleaf helemaal klaar met schaken. De sport heeft namelijk haar hele leven overhoop gegooid. Wanneer ze met tegenzin de laatste keer meedoet aan een toernooi, verslaat ze onverwacht wereldkampioen Nolan Sawyer.

Tegen alle verwachtingen in wil hij het nogmaals tegen haar opnemen. Maar welke zet zit hier achter? Mal ontdekt dat er ook buiten de hal spelletjes worden gespeeld, maar de aantrekkingskracht van het schakelen hindert haar om ervan weg te lopen. Om nog maar te zwijgen over de aantrekkelijkheid van haar tegenstander.

In dit verhaal word je ondergedompeld in de schaakwereld. Omdat ik niets van schaken ken, moest ik in het begin wel even in het verhaal komen en ik had wat schrik dat ik de helft van het verhaal niet zou begrijpen.

Die angst bleek ongegrond, want dit verhaal draait om meer dan schaken alleen. Hazelwood heeft diepgaande verhaallijnen in deze YA weten te verwerken. Mal verkeert namelijk in een tweestrijd: ze wil niet meer schaken, maar het is de enige oplossing voor haar financiële zorgen. Het "verantwoordelijke" gewicht dat Mallory met zich meedraagt en hoe haar dat beïnvloedt, wordt mooi uitgediept.

Mallory is een sterk hoofdpersonage. Hoewel ze zich in een wereld bevindt waar ik niets van ken, namelijk de schaakwereld, is Hazelwood er toch in geslaagd Mallory als een herkenbaar en realistisch personage neer te zetten. Ook de dynamiek tussen haar en de andere personages is erg fijn. Ik genoot van de aantrekkingskracht tussen Mal en Nolan.

Wat ik geweldig vond, is dat Hazelwood dit verhaal heeft gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek over schaken. Ze legt in haar dankwoord uit waarom het voor haar zo belangrijk was om dit verhaal te schrijven - en dat gaf me na het lezen alleen maar een beter gevoel. Hazelwood toont nog maar eens aan hoe geniaal ze is!

Meer recensies van De Boeken Recensent