Verwachtingen lagen te hoog...

Wanneer een van de rijkste en populairste leerlingen van de school dood wordt teruggevonden, is iedereen meteen in paniek. Wie is de moordenaar?

Jess, een minder gegoede leerlinge met een studiebeurs, raakt ongewild bij het onderzoek betrokken. Hughs moordenaar heeft namelijk een verhaal dat zij heeft geschreven als inspiratie gebruikt om hem te vermoorden. Wanneer ze berichtjes krijgt van de moordenaar, tikt de tijd genadeloos verder. Jess moet het mysterie oplossen, anders wacht haar hetzelfde lot als Hugh.

Toen ik de korte inhoud van dit boek las, was ik meteen enthousiast! Dit verhaal leek me op het eerste gezicht origineel en spannend. Jammer genoeg was ik na het lezen teleurgesteld…

In het begin was ik gefascineerd door het verhaal dat wordt verteld vanuit Jess' perspectief. Zij rolt "per ongeluk' in de rol van hoofdpersoon omdat haar moordverhaal de inspiratie was voor een echte moord. Ze is dan ook vastberaden om de dader te vinden, een plot dat me intrigerend leek. Jess begint haar eigen onderzoek - samen met haar beste vriendin Clem - en probeert meteen verdachten van haar lijst te schrappen.

‘Moordgids voor lieve meisjes’-gewijs hoopte ik helemaal door Jess’ onderzoek meegesleept te worden en verrast te worden door verschillende plottwists. Echter vond ik dit boek nogal langdradig. De “ophefmakende” gebeurtenissen waren voorspelbaar en ik haakte steeds meer af.

Dit boek heeft nochtans alle ingrediënten van een goede YA-detective: een gedreven speurneus, een "secret society", onderlinge rivaliteiten én een vorm van "klassenstrijd" belicht door Jess die door haar afkomst niet zoals de "rijkeluis" kinderen is.

Door die ingrediënten bleef ik uiteindelijk toch verder lezen in de hoop dat het boek me toch in zijn greep zou krijgen. Ergens hoopte ik dat het einde veel goed zou maken. Dat bleek ook deels het geval. Er was veel voorspelbaarheid in dit boek, maar het einde kwam als een verrassing. Alles kwam bij elkaar, werd goed uitgewerkt en de twist wist me te verbluffen.

Het einde maakte dus veel goed, maar ik heb me door dit boek heen moeten worstelen. Misschien kan het jou wel bekoren?

Meer recensies van De Boeken Recensent