Wederom genieten!

Demi Stein 14 augustus 2020
Dit boek start waar "Schim en Schaduw" eindigt. Alina is samen met Mal op de vlucht geslagen voor de Duisterling. Ze hebben het idee dat dit allemaal goed lijkt te gaan en kunnen voorzichtig zelfs een beetje gelukkig met elkaar zijn. Dit is echter maar voor korte duur. Door de Duisterling worden ze meegenomen naar Ravka.

De versterker die de Duisterling bij Alina heeft omgedaan zorgt voor een vreemde connectie tussen hen. Een connectie die Alina niet kan ontkennen, maar die ze wel graag kwijt wilt. De kracht die de versterker Alina geeft zorgt er echter ook voor dat er wat in haar persoonlijkheid verandert, maar toch blijft ze haar best doen om het juiste te doen.

De Duisterling krijgt het niet voor elkaar om Alina mee te krijgen naar Ravka en uiteindelijk draait het erop uit dat Alina niet langer vlucht voor de Duisterling, maar een oorlog gaat voeren tegen hem. Hoe dat afloopt lezen we, verwacht ik, in deel drie.

Wederom heb ik genoten van het verhaal! Het tweede deel start met veel spanning en direct zit je weer op het puntje van je stoel.

Maar daarna... Verwaterd de spanning. Tijdens de voorbereidingen van de oorlog gebeurt er verder weinig wat echt spannend is. Het is vermakelijk, maar het zorgde er bij mij wel voor dat ik het met minder plezier las.

Aan het einde wordt het verhaal toch wel weer erg spannend en wil je weer graag weten hoe het allemaal gaat eindigen. Zelf maak je in je hoofd al theorieën over wat er gaat komen, echter weet Leigh Bardugo ervoor te zorgen dat het één grote verassing is. Dat maakt het dat ik dit boek toch ook wel weer erg goed vind.

Wat verder wel heel interessant en mooi om te lezen is hoe Alina echt haar best doet om op het juiste pad te blijven en haar leuke eigen 'ik' te behouden. Je ziet hoeveel moeite haar dit kost en waar zij tegenaan loopt. De karakters in dit boek zijn wederom ook goed uitgewerkt en mooi om over te lezen.

De schrijfstijl van Bardugo blijft ook erg fijn, waardoor ik ook door dit boek heen ben gevlogen. Ik ben ook al erg benieuwd naar het derde deel!

Wat ik in mijn recensie over het vorige deel niet heb gezegd, is dat het boek zelf echt prachtig is! Kijk die voorkant nou, is het geen plaatje? Wat ik ook mooi vind is de kaart die erin zit aan de voor- en achterkant. Het lettertype past ook goed bij het verhaal en het design van het boek. Oftewel, het is een heel mooi boek om alleen al in je handen te hebben!

Meer recensies van Demi Stein