Zij is de enige die weet wat er gebeurd is

Denise de Groot 26 januari 2020
[Recensie] Het boek de stille patiënt gaat in eerste instantie over een rechtszaak. Alicia Berenson heeft haar man Gabriel vijf keer in het hoofd geschoten. De politie en vele toeschouwers willen allemaal weten waarom, maar Alicia zegt geen woord meer. Alicia gaat daarom naar een psychiatrische kliniek in plaats van naar de gevangenis. Theo Faber werkt als psychotherapeut in de kliniek en is vastberaden om Alicia weer te laten spreken.

Als lezer ben je erg betrokken bij het verhaal. Door dagboekfragmenten van Alicia wil je er achter komen waarom ze haar man heeft vermoord, maar ook of ze wel echt de dader is.
Ik vond het ook erg interessant om een kijkje te nemen in een psychiatrische kliniek. Aangezien de schrijver Alex Michaelides ook echt in een psychiatrische instelling voor jongeren heeft gewerkt, kwam dit ook heel realistisch over.
Een psychiatrische instelling is de perfecte plaats voor een thriller, omdat je alle inwoners verdacht vindt. Hierdoor blijf je als lezer nieuwsgierig naar de ontknoping.

Theo Faber onderzoekt het leven van Alicia. Hij onderzoekt hoe haar jeugd was probeert te achterhalen waarom ze is geworden zoals ze nu is, stil, dood. Door deze achtergrondinformatie duurt het lang voordat de echte spanning naar voren komt. Juist daarom is het knap dat Alex Michaelides je als lezer wel geboeid houdt.

Tegen het einde van het boek had ik wel minstens tien ontknopingen in mijn hoofd. Ik wist precies hoe het verhaal zou aflopen en wie er allemaal bij betrokken was.
Mijn mond viel echter open toen ik er achter kwam hoe het verhaal echt in elkaar steekt. De stille patiënt heeft een wending die ik absoluut niet zag aankomen.

Kortom, de stille patiënt is een mysterieus verhaal, waarin je geboeid bent tot het einde en eigenlijk daarna ook nog. De filmrechten van dit boek zijn al verkocht, dus ik hoop dat we binnenkort van een goede spannende film kunnen genieten.

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles

Meer recensies van Denise de Groot