Dwaalspoor - Een vervolg wat loopt als een trein!

DennisScheerman 07 januari 2020
Soms heb je dagen dat je weet dat je door omstandigheden veel zal lezen, de afgelopen week was voor mij zo'n periode. Bijna een jaar geleden las ik met veel plezier Masterplan van Pjotr Vreeswijk en daarom besloot ik nu het vervolg Dwaalspoor op te pakken. Een vervolg op Pjotr's succesvolle debuut met Alex de Klerck in de hoofdrol.

Dwaalspoor speelt zich zo'n twee jaar na Masterplan af, Alex dealt op zijn eigen manier met de zaken die zijn gebeurd op zijn laatste missie voor OPERATIONS. Hij heeft de organisatie verlaten en afscheid genomen van Sloan en Suzanne. Tot hij op een dag uit een training bij het vreemdelingenleger wordt gehaald omdat zijn oude baas op sterven ligt en hem spreken haar laatste wens is. Vanaf dit moment neemt Pjotr je mee op wederom een sterk opgebouwd maar snel verteld verhaal. In inmiddels zijn eigen stijl word je als lezer weer losgelaten in een spannende wereld waarbij het plot zo geloofwaardig over komt dat je op het puntje van je stoel zit terwijl je het leest.

In dit nieuwe deel weet Pjotr ook weer twee enorme nieuwe characters te introduceren welke je direct niet meer loslaten. We maken kennis met Gideon Joubert, de leider van het vreemdelingenlegion en Lynn Diaz, een mysterieuze spion. Zeker Diaz heeft het in zich om een blijvend character te zijn, ik hoop er in ieder geval op. Uiteraard worden ook oude bekenden niet vergeten en speelt Suzanne een belangrijke rol ondanks alles wat er gebeurt is tussen haar en Alex.

Het verhaal wordt door meerdere tegelijk afspelende verhaallijnen verteld, dit maakt het verhaal heel dynamisch en zorgt dat je als lezer geboeid blijft en verder blijft lezen. Ook schuilt hier een klein gevaar in want doordat er zoveel gebeurt is het voor de minder oplettende lezer moeilijk om het verhaal te blijven.

Het is mooi om te zien dat waar in Masterplan Nazi Duitsland een belangrijke rol had je nu een zelfde rol herkent voor Rusland en de koude oorlog. Het is knap dat in zo’n modern verhaal je de invloeden voelt uit zulke vervlogen tijden.
Na 2 boeken heeft de schrijver een duidelijke eigen stijl ontwikkeld die bij actie thriller liefhebbers goed in de smaak zal vallen. Wie even snel een half uur een boek wilt lezen moet deze wellicht even overslaan want het is veel te moeilijk om dit verhaal weg te leggen.
Gelukkig is inmiddels Schaduwstrijder ook uit en kunnen de liefhebbers in een ruk door.

Meer recensies van DennisScheerman