Een ijzersterke beklemmende thriller

DennisScheerman 29 april 2020
Tien topcriminelen. Een geheim experiment. Het noorderlicht. Noordkaap is het nieuwste boek van Nathalie Pagie en na haar serie over Tara en Diego en de losstaande thriller Ijsengel is dit een nieuw hoogtepunt van haar hand.

Als het bevroren lijk van een man wordt gevonden in Hammerfest, Noorwegen, staat de politie voor een raadsel. Niemand weet wie hij is en in het lichaam worden sporen aangetroffen van een stof die in Europa niet voorkomt. Het gaat om ibogaïne, een extract uit de wortels van een plant uit West-Afrika. Zodra hoogleraar Aage Haugen dit hoort, gaan bij hem de alarmbellen af. Hij heeft ooit onderzoek gedaan in West-Afrika en kent de risico’s van de stof maar al te goed.

Lezers bekend met het werk van Pagie weten dat ze altijd een specifieke plek kiest om haar verhaal te vertellen. Dit keer is gekozen voor de Noordkaap, algemeen beschouwd als het meest noordelijke punt van Europa in Noorwegen. Met de keuze van de locatie en de opzet van een geheim experiment wordt meteen de toon gezet voor een beklemmend verhaal waarvan je als lezer direct aanvoelt dat het onmogelijk goed kan aflopen. Vanaf het eerste moment wordt je als lezer op scherp gezet als er een lichaam als een engel neerdaalt op het maagdelijke sneeuw en gevonden wordt door twee meisjes en hun hond. Direct is duidelijk dat er iets is misgegaan tijdens het experiment en als lezer kan je enkel afwachten wat er precies is gebeurt en zal gaan komen.

Door middel van sprongen in tijd en verschillende standpunten volgende we de voortgang in het experiment en het onderzoek naar het gevonden lichaam. Deze opzet zorgt voor een goede temporisering in het verhaal. Waar het onderzoek naar het lichaam door Aage en Nils wat onbeholpen en onlogisch aanvoelt, waarom zou je als wetenschapper zelfstandig het onderzoek doen als je direct contact hebt met de politie die ook hetzelfde onderzoek uitvoert, is het verhaal omtrent het experiment extra spannend. Gunnar Olsen is een gerenommeerd onderzoeker en heeft een experiment opgezet waarbij 10 criminelen onder worden gebracht in een geheime afgesloten locatie waar zelfs de mede onderzoekers niet exact weten wat er gaat gebeuren. Deze opzet samen met de beklemmende sfeer waar duidelijk wordt dat de onderzoeksleider zich niet zomaar uit het veld laat slaan en alles over heeft voor zijn resultaat zorgt ervoor dat je als lezer op het puntje van je stoel zit.

De interactie tussen de verschillende onderzoekers en de criminelen wordt mooi vormgegeven en de band tussen sommige (Freya en Connor) wordt geloofwaardig neergezet. Er wordt daarnaast veel tijd besteed aan de achtergrond van de verschillende deelnemers wat je wat meer inzicht geeft in de doelen van de characters en je op momenten zowel laat meeleven als onderdompelen in verbazing. De ijskoude manier waarop Duuk zijn adoratie voor zijn ‘sleutelfiguur’ uit de doeken doet laat me nu nog steeds gruwelen.

Boeken van Nathalie Pagie zijn altijd lastig om te recenseren, het zijn boeken die je makkelijk oppakt en in dit geval in 2 dagen weg leest. Het leesplezier is zo enorm hoog dat ik iedereen zou aanraden om jet boek op te pakken. Tegelijkertijd besef je je dat de hoeveelheid characters en informatie niet voor iedereen is weggelegd. Daarnaast worden niet alle characters even goed uitgewerkt en vraag je je bij andere af waarom ze daar zo diep op is ingegaan.
Daarom kijk ik in dit geval enkel naar leesplezier en alleen al daarvoor verdient dit boek 5 hele dikke sterren. Onlangs vernam ik dat Nathalie alweer verder aan het schrijven is aan een volgende boek Helsinki en ik kijk dan ook alweer uit naar haar volgende verhaal.

Meer recensies van DennisScheerman