Spannend en realistisch

Desirée 24 februari 2024
Eeva is politie-inspecteur op het eiland Åland. Afgelopen winter heeft Mikhail Kuznetsov, officier bij de Russische veiligheidsdienst FSB, geprobeerd om de Åland eilanden te annexeren. Mede dankzij Eeva en haar rechercheteam is dit niet gelukt.

Totdat het kleine eiland wordt geconfronteerd met plofkraken en een overval op een geldtransport.
Eeva en haar team gaan op onderzoek uit. Dan verdwijnen er plots mensen die betrokken waren bij de actie tegen de Russische operatie. Eeva waarschuwt ook haar Nederlandse collega, hoofdinspecteur Jacob Noordland. Hij was ook nauw betrokken bij de eerdere actie en hij moet voor zijn leven vrezen. Dan verdwijnt Eeva spoorloos. Jacob en het overgebleven team zetten alles op alles om de vermisten terug te vinden.

Dit is het tweede deel in de Jacob Noorland serie en het is een erg spannend en realistisch verhaal. Het verhaal begint met een spannend proloog, je kan niet anders dan doorlezen.

Het boek is opgedeeld in 4 duidelijke hoofdstukken: Gebeurtenissen, De lijst, Ontwikkelingen en Oplossingen. Het verhaal heeft korte hoofdstukken, hierdoor lees je gemakkelijk door en springt het verhaal regelmatig naar andere personages.

De hoofdpersonages zijn Jacob en Eeva, maar de andere personages zijn net zo belangrijk. Alle personages leer je goed kennen, zowel de goede als de slechte personages. Dit maakt het verhaal extra aantrekkelijk.

Het slot is razend spannend! Het slot wordt telkens vanuit andere personages verder verteld, zodat je een goed totaal beeld hebt. Ik zag het hele verhaal als een spannende actiefilm voor me.

Op de omslag staat een lopende man met een rugzak om. Ik weet niet welk personage dit moet voorstellen, maar ik gok op Mikhail. De titel past prima bij het verhaal en het eerste deel ‘Doelwit Åland’.

Het verhaal is zeker los te lezen, maar in dit boek komen veel personages voor die al in het eerste deel ‘Doelwit Åland’ zijn voorgekomen.

De schrijver schrijft in zijn verantwoording dat hij nog niet weet of het een trilogie wordt, maar ik hoop van wel, want het verhaal is naar mijn idee nog lang niet af!

Meer recensies van Desirée