Filmwaardig

Desirée 22 november 2019
In Groningen werkt Homme Olivier als kamerlid. Hij heeft zich ingezet voor de belangen van de bewoners door de gaswinning. Maar dan wordt er een levensgevaarlijke bacterie ontdekt dat via een gaswinningspunt naar buiten is gekomen. De bewoners die besmet zijn lijken wel zombies, ‘dodelingen’. Er wordt besloten om Groningen af te sluiten om verdere besmetting te voorkomen. Homme wordt woordvoerder en hij moet proberen de rust te bewaren.

Homme besluit op te stappen als kamerlid. Hij gaat naar het besmette gebied, op zoek naar zijn vrouw Richt want zij is daar aan het werk. Maar lukt het hem om uit handen van de ‘dodelingen’ te blijven?

Charlie Houblon is een laborante en ze is alleen in een laboratorium achtergebleven om de bacterie te onderzoeken. Ze hoopt een geneesmiddel te kunnen ontdekken maar dit gaat niet zonder haar leven te riskeren.

Karin Werkman werkt als journalist bij een televisiezender. Zij willen een eerlijk beeld van de vreselijke situatie uitzenden, maar dit wordt door de minister niet gewaardeerd. Waar ligt de grens van persvrijheid?

Een verhaal dat heel erg realistisch is geschreven. De details zijn zo goed beschreven dat je je in een film waant.

Het hoofdpersonage van Homme is perfect uitgewerkt. Je voelt je bijna Homme als je het boek leest.
De 3 hoofdpersonages uit het boek vormen samen een goede eenheid die het volledige verhaal vertellen.

De Friese taal komt regelmatig terug in het boek, maar dit wordt vervolgens goed uitgelegd in het Nederlands.

Het slot is niet heel erg verrassend, maar het verhaal is prima afgerond.

De titel zegt heel veel over het boek en past perfect. Ieder hoofdstuk heeft een titel, dit vind ik een leuke toevoeging. De titel maakt me nieuwsgieriger om verder te lezen.

De omslag van het boek is mooi vormgegeven en geeft een goede weergave van het verhaal.

Meer recensies van Desirée