Top-debuut!!

de_Stefs 18 juni 2020
Renke verliest haar baan. Net op die dag ontvangt ze post van haar opa Pieter, die ze al een tijd niet gezien heeft. Renke besluit gaat opa te gaan zoeken.

Wow, wat een pakkend en ontroerend boek. Opa Pieter schrijft zo goed in zijn dagboek. Ik wilde het boek eigenlijk in 1 ruk uitlezen, helaas ging dat niet. Het is ook het eerste boek in jaren waar ik om heb moeten huilen. Zo ontroerend is het. De dagboekfragmenten zorgen dat het verhaal van opa echt uit eerste hand is en ook het verhaal van Renke is vanuit haar verteld. Dat maakt dat je echt in het verhaal gezogen wordt.

Renke is duidelijk zoekende, jong en net haar baan verloren. Enkel de digitale wereld lijkt van belang. Dan krijgt ze ouderwetse post en laat ze zich meevoeren door wat haar opa wil. Opa Pieter heeft goed geleefd, maar voelt blijkbaar wel dat er qua familie meer in had gezeten. Vooral met kleindochter Renke had hij graag meer tijd doorgebracht. Vandaar dat hij haar nu verleidt om te leven zoals hij vindt dat hij dat had moeten doen.

Ik vond het jammer toen het boek uit was, zo goed is het.

Ik heb het boek dan ook voorgedragen voor de Hebban Debuut Prijs 2020 om de volgende redenen:
1. Het boek ontroerde me tot tranen toe.
2. De stijl zorgt voor inzicht in karakter van zowel Renke als opa Pieter, de dagboekfragmenten en stukken vanuit Renkes perspectief waren beide heel persoonlijk.
3. Dit boek geeft een goede boodschap : bedenk zelf hoe je je leven wil leiden, laat je niet sturen door je vrienden, familie of social media. Voor je het weet is het te laat om je leven te leiden zoals je zelf graag had gewild.

Meer recensies van de_Stefs