Een fantastische serie die alles heet wat een boekenserie moet bevatten, liefde, drama, humor en boekentips

Diane Kooistra 11 februari 2024
Ik ontmoet je bij de i van Jonne Ten Duis
@de verhalenfabriek

Jonne ten Duis studeerde Nederlands en schreef een historische fantasyroman Het baken. Daarnaast schreef ze een kort verhaal over een liefdesbriefje dat gevonden werd in de bibliotheek. Hieruit is deze nieuwe serie ontstaan. Deze serie gaat over vier liefdes, vier verhalen en één bibliotheek, Het eerste deel heet Ik volg je tot de laatste letter. Het 2e deel verscheen vandaag en heet Ik ontmoet je bij de i

Eerder schreef ik over deel 1: Ten Duis probeert door het noemen van detail de lezer echt mee te nemen in de tijd waarin het verhaal zich afspeelt.

In Ik ontmoet je bi de i gaat het verhaal verder in de bibliotheek. Kira’s verhaal verdwijnt een beetje naar de achtergrond als Elise in de bibliotheek een briefje vindt in haar lievelingsboek. Er ontstaat hier in de bibliotheek waar Riet nog steeds de scepter zwaait een mooie correspondentie……

“Ach lieverd, de liefde is net als een boek. Ik kan je de juiste aanraden maar je zult zelf de bladzijden om moeten slaan.

Ook dit verhaal speelt zich in 1997 af en dat laat Ten Duis weer goed zien door de juiste details te benoemen die de lezer terugbrengen in de sfeer van toen. Het personage Riet krijgt weer een extra laagje in dit boek. Had elke bibliotheek maar zo’n bibliothecaresse die de juiste boeken voor jou weet te vinden….Enfin in dit deel draait het om Elise die samen met haar zusje het leven weer op probeert te pakken. Het boek bevat dus naast een hoop romantiek ook mooie thema’s zoals op zoek gaan en kiezen voor jezelf, omgaan met verlies en rouw en opnieuw beginnen.

Ten Duis heeft een mooie volgorde van vertellen. Ze introduceert eerst de personages en later in het verhaal vertelt ze meer over de achtergrond waardoor het verhaal haar vaart behoudt. De liefde voor boeken spat van de bladzijden af. De lezer geniet mee als ze boeken kaften, boeken aanraakt en flapteksten leest….

Meer recensies van Diane Kooistra