De filmeditie:
Agatha Christie (1890-1976) wordt vaak de ‘koningin van de misdaad’ genoemd. Al even beroemd als zijzelf werden haar scheppingen: de Belgische detective Hercule Poirot, de slimme, oude Miss Marple en het speurderspaar Tommy en Tuppence. Agatha Christie is, met ruim 3,2 miljard verkochte exemplaren,
de bestverkopende auteur aller tijden. Moord op de Nijl is voor het eerst in 1937

Moord op de Nijl werd dit jaar opnieuw uitgegeven gelijk met de film die in de bioscopen te zien is. Ik heb de film nog niet gezien want ik wilde het boek eerst gelezen hebben.

Une qui aime et un qui se laisse aimer ( Iemand die liefheeft en iemand die zich laat liefhebben ) mompelt de bekende detective Poirot als hij een jonge stel tegenkomt in een restaurant. Ze zijn net als hij van plan om naar Egypte te gaan maar als hij zelf op een bootreis gaat door Egypte komt hij ze weer tegen. Alleen is hij getrouwd met iemand anders en zij is de wraakzuchtige ex-verloofde die het stel achterna reist.
De sfeer aan boord is gespannen te noemen en na een schietpartij en een moord is de vakantie van Poirot voorbij. Hij stort zich met hulp van Kolonel Race, een oude bekende van de echte Christie fan, in het onderzoek naar de daders.
Iedere aanwezige heeft, zoals het in een Christie hoort, minimaal een motief om het slachtoffer te willen vermoorden en men beschuldigt echter elkaar. Omdat ze op een boot zitten kunnen ze geen kant op. Deze typische elementen van een Christie thriller maken dat je ongeveer weet wat je kunt verwachten en nieuwsgierig bent naar het plot dat elke keer weer een verrassing is.. Agatha Christie maakt weer gebruik van mooie en bijzonder karakteristieke personages die elk een aparte rol spelen in het verhaal.
Het blijft leuk om deze boeken te lezen en erachter te komen dat ze in magie en lezersplezier niet veranderen.

Meer recensies van Diane Kooistra