Ik wil niet dood.

Dirk 10 april 2024
Het dunne boekje van 120 pagina's is een mooi stukje literatuur. Bas Heijne geeft wat duiding mee in een mooi voorwoord en is vertaald door Hans Boland. Het hoofdpersonage is Golovin, midden de veertig, en speelt zich af in het jaar 1866 in Rusland. De man is opgeklommen in de hogere stand en is rechter. Het boek is een aaneenschakeling van mijmeringen en gesprekken tussen Golovin en zijn naasten. Het onderwerp is de nakende dood van de man. Wanneer hij onverwachts te horen krijgt dat hij niet lang meer te leven heeft laat hij dit verschillende keren natrekken door andere artsen en aanverwanten. Een echt duidelijke oorzaak kunnen ze niet vinden. Zijn vrouw krijgt het te verduren en ook zijn vrienden laten hem onverschillig. Hij de man van welstand kan toch zo maar niet sterven? Wat is de reden dat ik niet verder meer mag leven? Tot het besef komende dat er niets meer aan te doen valt komt hij in opstand en weigert te sterven. De uitslag is u welbekend.

Meer recensies van Dirk