De wil om er te komen.

Dirk 09 juni 2021
Dit lijvig boek van 400 bladzijden is opgedeeld in twee onderdelen. Eind negentiende eeuw en de periode van de eerste wereldoorlog waar Nederland neutraal bleef. Na de dood van haar vader ontdekt de dochter een planning voor het opstarten van een kaasfabriek in samenwerking met een plaatselijke veehouder, in Purmerend in Noord Holland. Ondanks zijn dood wil ze toch nakijken of dit nu nog haalbaar is en ze contacteert de veehouder. In die tijd maken de kleine boeren nog elk hun plaatselijke kazen en zij wil deze uitdovende bezigheid vervangen door een grote regionale kaasmakerij. Dit gaat niet zonder slag of stoot want de conservatieve boeren zijn nog niet mee met de opkomende industrialisatie. Ook omdat concurrentie uit Denemarken een groot probleem zal worden willen ze van Nederland opnieuw een kaasland maken.
In het tweede gedeelte is de eerste wereldoorlog uitgebroken en daar speelt de kleindochter een hoofdrol in dit verdere verhaal. Zeer vlot leesbaar. De afronding van het verhaal vond ik een beetje spijtig dat het niet meer uitgebouwd was. En plots nam het verhaal een eind. Daarom een vier en geen vijf sterrenquotering.

Meer recensies van Dirk