Een voorleesmoment.

Dirk 26 januari 2021
Een debuutroman van Marc Roger. Ergens in Frankrijk. Een jonge man gaat werken in een bejaardenhuis en vervult er de taak van afwasser en maaltijdbediener. School lopen was zijn ding niet zo. Wanneer hij toevallig een bejaarde boekhandelaar op zijn kamer moet bedienen vraagt deze hem een gunst. In zijn kamer staan namelijk drieduizend boeken opeengestapeld met net nog genoeg ruimte om te bewegen. Hij vraagt de jongeman om hem elke dag één uurtje voor te lezen uit één van zijn boeken. Na goedkeuring door de directrice mag hij dit alsnog doen. Alhoewel hij zelf geen boekenfanaat is aanvaard hij dit toch en kan hij de afwasbak ontvluchten. Mettertijd ontpopt hij zich tot de voorlezer van vele bejaarden en wordt op handen gedragen. Ze ontdekken dat er nog iets meer is dan suf te zitten staren naar hun dood. De jongeman krijgt op het eind nog één opdracht en dat is al wandelend naar een abdij trekken voor een boek voor te lezen aan een vrouwelijk standbeeld die in de abdij staat afgebeeld met een boek in haar handen, nl. Eleonara van Aquitanie.
Het boek heeft me toch aangenaam verrast, ondanks de niet al te beste kritieken. Het leest alvast vlot en het telt 200 pagina's. Het is een vriendschap tussen mensen en de literatuur, zelfs al is het in een bejaardentehuis waar mensen enkel wachten op hun dood.

Meer recensies van Dirk