Verenigd en toch weer niet.

Dirk 02 augustus 2019
Dit boek beschrijft de toestand in ons West-Europese deel van de wereld. Voor de lezer die op korte tijd iets meer wil weten over hoe het er aan toe gaat in dit ingewikkelde kluwen van wetten en stemmingen in het Europees parlement kan ik dit boek ten zeerste aanraden. Voor iemand die regelmatig kranten en media raadpleegt zal dit een opfrissing zijn als u het boek dichtklapt, maar ook niets meer. Het is en blijft een moeilijk huwelijk tussen alle staten die één willen zijn in woorden maar cavalier seul willen spelen in daden. Sommige wetten kunnen dan maar geen doorgang vinden en anderen passeren geruisloos de vitrine. Meter voor meter is er vooruitgang maar over de echt belangrijke zaken liggen de prioriteiten soms toch tè veel bij de eigen deur.
Voor één ding staat Europa toch garant. Er worden geen wereldconflicten meer uitgevochten op het veld, zoals eerder in de geschiedenis is voor gevallen. Laat ons hopen dat dit zo blijft, maar er is geen garantie op langere termijn. Een hoopvol boek enerzijds, maar ook dubbel anderzijds. Wat de Brexit brengt kan geen mens op korte termijn uitgelegd krijgen wat de gevolgen kunnen zijn. Hoopvol zijn is geen gave maar een ingesteldheid en een overlevingsmodus. Eén kleine misbegrepen uitspraak of daad kan soms grote gevolgen hebben en het brandt alweer ergens in de wereld. Van één ding zijn we zeker en dat is dat de mensheid een kort leven leidt op deze aardbol en deze laatste is altijd de winnaar.

Meer recensies van Dirk