U bent gezien.

Dirk 28 maart 2024
Onderzoeksjournalist, het is niet aan iedereen gegeven. Om zo iets te schrijven zoals dit heb je al enorm veel tijd geïnvesteerd om tot een lezenswaardig boek te komen. Daarom een vijf sterren quotering. Het onderwerp is ons allen bekend omdat we bijna allemaal wel eens op het internet surfen en bezitten ook wel een smartphone van welk merk ook. Het doet er allemaal niet toe, lijkt het wel. Beveiligingssleutels en wachtwoorden zijn in een vingerknip te omzeilen voor wie echt aan de verkeerde knoppen zit. Omdat de sociale media ons zo beïnvloed en en we altijd geconnecteerd willen zijn om niets te missen van wat dan ook zijn we ziende blind voor de gevaren van misbruik. De journalist legt stapsgewijs uit wat er allemaal al is gebeurt en nog kan gebeuren indien we niet alert blijven om kwade krachten voor te zijn. Daarom zijn investeringen in deze sector van cruciaal belang, maar daar wordt er nu juist wel in bespaard als ik mag lezen. Wereldwijd zijn er hackers en ook mensen die hun kunnen betrappen. Het is altijd haasje over. Het is een never ending story. Na het lezen van dit boek ben ik niet echt verbaasd om te weten wat er omgaat in deze digitale wereld. Wat me wel verontrust is dat er niet nog meer ongelukken met zware gevolgen gebeuren, of ben ik nog te naïef? maar als men met een vingerknip allerlei cruciale bedrijven kan stilleggen of ontregelen zijn we toch wel zeer kwetsbaar geworden. De taak van de overheid, zeker in democratische landen, is van bijzonder groot belang om dit soort zaken niet te doen ontsporen. Gepubliceerd in 2019 en nog altijd even actueel.

Meer recensies van Dirk