Twee geboortes

Dirk 29 juli 2019
De schrijver laat ons kennis maken met zijn jeugd en verdere leven die zich afspeelt in het Frankrijk ten tijde van de nazibezetting . Geboren in Bordeaux in 1937 ontsnapt hij nipt aan de deportatie, zijn ouders hebben dat geluk niet. Nu is hij een beroemde Franse neuroloog. Het is een aangrijpend relaas van iemand die tracht te begrijpen wat het geheugen van een kind doet met zijn verdere leven. Af en toe moet men wat moeite doen om sommige passages te begrijpen. Dit boek valt mijn inziens moeilijk te quoteren, het kan evengoed door iemand een vijf sterren krijgen. Het is een psychologische analyse van een oorlogstrauma.
Een zinnetje doet toch even de wenkbrauwen fronsen: In de schoolboeken tijdens het naziregime moesten kinderen het volgende vraagstuk oplossen: als je weet dat de verzorging van een zwakzinnige, wiens leven nutteloos is, evenveel kost als drie woningen, voor drie mooie en jonge echtparen, welke beslissing moet je dan nemen ?

Meer recensies van Dirk