Een engagement.

Dirk 04 februari 2020
Het is moeilijk om sterren te geven aan dit boek. De schrijfster beschrijft hier op 150 pagina's waarom ze ingegaan is op de vraag van Guy Verhofstadt (Belgisch voorzitter van de Open VLD in het Europese parlement) om zich kandidate te stellen voor een zitje in dit parlement. Het is vlot leesbaar en haar drijfveren lijken mij oprecht. Het blijft natuurlijk enigszins een politiek boek, met veel vragen en weinig concrete antwoorden. Ze schrijft het zelf dat het zeer moeilijk onderhandelen is met zo veel strekkingen om tot een helder besluit te komen. Ze komt zelf uit Polen en haar ouders waren zeker niet bemiddeld. Haar drang en grote intellectuele gave gaven haar een voorsprong om het zo ver te kunnen brengen. Ze ontkracht hiermee de stelling dat het politieke pluche enkel weggelegd is voor de elite. Toch geraakt ze niet verkozen ondanks haar derde plaats omdat net op dat moment de liberale partij één zitje moest inleveren wegens de slechte resultaten. Toch is dit een aantrekkelijk boek, geschreven door een vrouw die optimistisch naar het leven kijkt.

Meer recensies van Dirk