Een leerrijke motorreis.

Dirk 24 maart 2024
In 1939 stappen twee Zwitserse vrouwen in hun auto, een Ford, om een reis te maken naar Afghanistan. Gea Schoeters, freelance journalist en Trui Hanoulle, grafisch vormgever besluiten om dit per motor te doen. Hun route is niet juist dezelfde. Ze vertrekken in Turkije richting Chinese grens( Kirgizstan) en keren terug via Iran, Oman om in Jemen te eindigen. Ze keren terug per vliegtuig en hun moto's worden opgezonden. Ze rijden door ongeveer een tiental landen. Het boek is van 2008, daarmee kan je al wat veranderingen zien als lezer in 2024. Zeker in het geval over Benazir Bhutto. Twee vrouwen op een moto doorkruisen menig moslimland en religies, maar opvallend is wel dat ze daar relatief weinig hinder ondervonden. De hoofddoek is nooit ver weg maar het is te doen. Wel extreem veel bureaucratische problemen aan de grenzen, dat wel. Overal zeer behulpzame mensen die bereid waren om hun uit de nood te helpen met allerhande technische en andere problemen en daar niets voor in de plaats wilden. Het weinige voedsel dat sommige mensen hadden deelden ze met veel plezier. In onze westerse wereld is dit bijna onbestaande. Moedige vrouwen die het geluk aan hun zijde hadden om zonder kleerscheuren terug huiswaarts te keren. Een routekaartje geeft u meer duiding en het boek bevat ook veel mooie foto's.

Meer recensies van Dirk