Legen en bedriegen.

Dirk 26 september 2020
Dit is een prachtig boek. Natuurlijk zijn er al duizenden boeken geschreven over de opkomst van Hitler en zijn trawanten, maar dit mag erbij horen. Dik 400 bladzijden beslaat het boek, maar nergens slaat de verveling toe, ondanks het herhaalde van de feiten. Intrigerend is de rode draad van dit onderwerp, het gelieg en gekonkel van Hitlers politieke zucht naar een wereldmacht. Hijzelf noemt zich een vredestichter!! Je komt er maar mee weg in de wereld van toen. Ook de langdurige laksheid en getreuzel van de Fransen en zeker de Britten ( Churchill uitgezonderd) om toch maar niet verzeild te raken in opnieuw een oorlog die enige jaren voordien al miljoenen slachtoffers heeft geëist. Maar ja met Hitler valt er moeilijk een akkoord te sluiten dat voor echt is. Waarom heb ik deze kluns niet neergeknald toen het nog kon zie een hoge Duitser die regelmatig op bezoek kwam bij Hitler. Indien dit had plaatsgegrepen was ons dan deze toekomstige ellende gespaard gebleven? Niemand die het echt zeker weet. Augustus 1939 kan zich herhalen.

Meer recensies van Dirk