Een fijne jeugdthriller dat niet voelt als een jeugd boek

DonderDesign 09 september 2020
De eerste zin op de achterkant van Disconnect; Kun jij zonder smartphone leven? Dit deed me al denken hoe verbonden we tegenwoordig zijn. Kan ik zonder smartphone? Zelfs tijdens het lezen van een boek pak ik wel eens mijn telefoon. Hoe de zin staat geeft me wel het gevoel dat er meer is dan alleen je telefoon wegleggen.

Disconnect is een fijne jeugdthriller. Het is een boek voor lezers vanaf 12 jaar maar geen moment heb ik gedacht een jeugdthriller te lezen. Het verhaal is goed opgebouwd, Tess staat er echt als persoon hoe ze is. Een meisje wat eigenlijk best terughoudend is maar toch ergens bij wil horen en daardoor dingen doet die ze normaal niet snel zou doen. Het gaat niet zo ver dat het totaal niet bij de persoon past naar mijn gevoel.

Er worden drie personen echt uitgebreid neergezet. Tess daar krijg ik het meeste een beeld van. Astrid Witte beschrijft niet alleen dat ze een scholier is, dat ze ouders heeft en een baantje. Nee we weten dat haar vader politieagent is en haar moeder video’s maakt die haar klasgenoten kijken. Tess leest graag, ze houd ervan en dan boeken zoals Jane Eyre. Haar moeder heeft Tess het boek van Bridget Jones gegeven om te lezen. Haar moeder houd van deze boeken en Tess baalt dat haar moeder dit boek gaf, een boek wat niks voor haar was. Dacht ze want stiekem smulde ze ervan en haalt ze stiekem het tweede deel uit de kast.

Van Vince krijgen we meer een beeld doordat Tess met hem mee naar huis gaat en hem leuk vind. De derde persoon is Damian, de jongen waar Tess mee samenwerkt maar die ook bij haar op school zit. Door deze beelden wat ik bij de personen krijg wordt ik meegetrokken in het verhaal. De spanning wordt goed opgebouwd en het verhaal blijft me continu trekken om door te lezen. Het is een geloofwaardig verhaal wat zo echt kan gebeuren. Nergens tijdens het lezen heb ik het idee dat het te ver gaat buiten de werkelijkheid. Een paar uur leesvermaak heb ik zeker gehad met dit boek van Atrid Witte het was sterker dan spiegelmeisje.

Meer recensies van DonderDesign