Uitkijken naar deel 7!

elinevandm 07 september 2020
Het oordeel van Hjorth Rosenfeldt is het zesde en voorlopig het laatste deel uit de serie rond psycholoog Sebastian Bergman. Deze keer draait het verhaal rond een serieverkrachter die de straten van Uppsala onveilig maakt. Vanja, ooit lid van de Nationale Recherche maar door persoonlijke problemen overgestapt naar Uppsala, krijgt te maken met deze dader. Wanneer de situatie erger wordt, besluit haar chef om ook Sebastian Bergaman erbij te halen en geeft ze haar ontslag. Exit Vanja van het onderzoek, maar niet voor lang. Wanneer ze terugkeert naar de Nationale Recherche wordt ook Torkels team op de zaak gezet en kan Vanja geen kant meer op. Ze ontsnapt niet aan Sebastian en aan zijn pogingen om terug contact met haar te hebben.

Het verhaal draait feitelijk rond twee grote stukken. De serieverkrachter en de problemen die de teamleden ervaren op privégebied. Zo hebben we de kwestie Vanja & Sebastian, de drang van Billy om te doden en de volledige controle te hebben met bijkomstig de ‘verdwijning’ van Jennifer die aan hem knaagt. Daarnaast heeft Ursula last van eenzaamheid en heeft ze ook met haar dochter enkele interessante gesprekken. Kortom het boek heeft een hoge dosis van twee werelden en dat doet op zich wel deugd om te lezen. Het blijft telkens spannend op beide fronten – werk en privé – wat zorgt voor een aangename afwisseling.

De ontrafeling van de moordenaar gebeurt dan weer op het allerlaatste en kon wat beter uitgewerkt worden. Plotseling is de ontknoping daar en bepaalde punten konden wat meer verduidelijkt of uitgediept worden. De laatste ultieme zinnen die uitgesproken worden, zorgen er dan wel weer voor dat ik een zevende deel zeker zou willen lezen. Vooralsnog heb ik daar echter nog geen berichten over zien verschijnen en is het dus afwachten of er nog een vervolgdeel komt met Bergman & co. Hopen van wel dus! Ik geef ‘Het oordeel’ een mooie 4 sterren!

Meer recensies van elinevandm