Negen is een redelijk complex boek waar je je aandacht bij moet houden

elinevandm 25 mei 2020
Fabian Risk en Dunja Hougaard keren terug in ‘negen’. De setting is anders dan in het eerste boek gezien dit een prequel vormt op het eerste verhaal uit deze serie getiteld ‘zonder gezicht’. Als lezer komt dit vreemd over gezien er nergens echt melding gemaakt wordt van dit feit. Gelukkig bood de korte inhoud soelaas en begreep ik beter hoe het komt dat Fabian en Dunja los van elkaar opereren in dit deel.
De korte inhoud sprak me eerlijk wat minder aan. De dood van politici en de verdwijning van een diplomatenzoon en de nodige politieke machten die tegenwerken, ik ben er niet zo dol op. Toch heeft dit verhaal iets en draait het om meer dan dat alleen. Ook het leven van onze 2 rechercheurs komt hier aan bod en biedt een mooie meerwaarde aan het geheel.

Het is wel opletten doorheen het hele verloop van het boek. Doordat de 2 politiemachten in verschillende landen moorden voorgeschoteld krijgen, springen we van de ene plaats naar de andere waardoor er soms verwarring bij mij was. Je moet echt de twee plaatsen en de verschillende medewerkers los van elkaar kunnen koppelen en zo verder het verhaal volgen. Af en toe was ik wel even het noorden kwijt, maar gelukkig kon ik snel weer aanpikken en verder volgen.

Enkele minpuntjes waren de soms overbodige scènes waardoor het boek iets te dik is en het feit dat de politie soms ondoordachte acties doet of raar optreedt. Door de lengte van het boek ben je bepaalde informatie soms al vergeten en wordt die later opnieuw opgerakeld. Ook het laatste hoofdstuk begreep ik niet helemaal en behoort precies tot een ander boek. Toch was dit een goed boek en kan het rekenen op een mooie 4 sterren.

Meer recensies van elinevandm