Heel graag gelezen

12 november 2019

Cabaretière Lotte Pradel krijgt te horen dat haar vader, een oud politicus nota bene, zijn tweede vrouw Sandy, van wie geweten is dat ze actrice was en een derde, onbekende vrouw vermoord gevonden zijn in het afgelegen kapitale landhuis in Zuid-Frankrijk. Lotte reist na een telefoontje van de inspecteur met spoed af naar de plaats van delict. In de eerste plaats om haar verstandelijke gehandicapte en autistische broer Felix, die de slachtpartij heeft overleefd, op te vangen. Doordat Felix, de broer van Lotte zich absoluut niet kan uitdrukken is hij algauw de verdachte bij uitstek. Hij is agressief en gedraagt zich erg verwarrend. Lotte kan echter niet geloven dat broer Felix tot zo'n gruweldaden in staat is. Toch houdt Felix vol dat er wat aan de hand is en dat hij er niks kon aandoen. Enkel inspecteur Fillion begrijpt dat Felix hulp nodig heeft en geen baat zal hebben bij een lange gevangenisstraf.
Tot overmaat van ramp kan Felix ontsnappen tijdens een verhoor en sleurt hij Lotte mee in zijn vlucht. Lotte weet zich geen raad en hoopt  tot in het diepste van haar hart dat Felix echt onschuldig is.
Naast deze verhaallijn loopt nog een politieke verhaallijn waardoor je meer inzicht krijgt in het leven van de vader van Lotte en Felix. Dit boek is niet alleen psychologisch maar ook politiek getint en dat maakt het allemaal erg boeiend. Beetje per beetje geeft de auteur de waarheid vrij en sta je eigenlijk perplex over de beweegredenen van anderen. Waartoe kan haat leiden, wat als een mens niets meer te verliezen heeft en in handen valt van politici die nog een rekening te vereffenen hebben? Ik vond het een goed in elkaar gevlochten verhaal met eigenlijk twee verschillende kanten van de maatschappij. Dit was mijn eerste kennis met de schrijver Michael Berg en ik ben zeker van plan om nog meer van hem te gaan lezen of te gaan beluisteren. Ik raad iedereen het boek aan. Het is geen geknutseld verhaaltje. Het is de bittere waarheid. Het broertje Felix die gevangen zit in zijn eigen lichaam en geest, en de tweede verhaallijn waarover ik niet teveel zal schrijven, die gevangen zit in een systeem van doden of gedood worden.

Meer recensies van