Een boek dat je uit je confortzone haalt.

12 november 2019
Nadat ik de eerste zinnen van dit boek gelezen had, wist ik het. Dit zou prachtig worden. De taal die de schrijver gebruikt is heel gevoelig, ze voelt warm aan en zit vol van betekenis.
Het verhaal draait om Kama, een vissersjongen die de leeftijd bereikt heeft om zijn vader te gaan opvolgen. Maar kama heeft het niet zo begrepen op het vissersleven. Het doet hem alleen maar kokhalzen. Maar wat moet een vissersfamilie nu aan met een jongen die de stiel niet wil en kan leren? Zijn lieve moeder neemt het voor hem op en gooit het over een andere boeg. Ze speelt zijn talent als poppenspeler uit maar dat valt in verkeerde aarde bij de bewoners van het dorp. Kama is nu op zichzelf aangewezen en verlaat het dorp, op zoek naar het geluk en de liefde.

Algauw ontmoet hij Shakti, die het goede leven verliet en als kluizenaar leeft in de bossen. Van haar leert hij de liefde en intens geluk maar hij wil verder, gaan reizen naar de tempel van het Oosten daar waar een jongen een man zal worden. Op zijn pad ontmoet hij de duistere kanten van de liefde en de mooie kanten. Hij leert vooral zichzelf en zijn krachten als man kennen. Terwijl het verhaal van Kama de poppenspeler verder loopt, lezen we ook een stuk hoe Shakti haar pad bewandeld. Ook zij leert haar krachten kennen en gebruikt ze waar nodig.

Doorheen het verhaal leer je de oriëntale wijsheden kennen, het boek zit vol van de Indiase wijsheden en bevat heel wat erotiek dat zeer mooi beschreven werd.
Naarmate het boek zijn slot nadert, merk je hoe het leven voor elk van de personages zijn goede kanten maar ook zijn valkuilen heeft. Het belangrijkste is dat zij er lessen uit trekken en de kunst begrijpen van het loslaten. Als je de laatste pagina gelezen hebt kan je besluiten dat we dit op onze eigen leven ook kunnen toepassen. Het boek is één en al wijsheid. Ik heb het met heel goed gevoel gelezen, al moet ik toegeven dat ik moest wennen aan de erotiek in het boek. Maar een goede boeken fan is er eentje die alle genre's de kans geeft.

Ik wil dan ook de schrijver Geert Kimpen en de uitgeverij london books bedanken om de kans die ik kreeg dit mooie werk te lezen.

Meer recensies van