Omvergeblazen

EllenOoms 13 oktober 2021
Kiva Meridan zit al 10 jaar opgesloten in de gevangenis van Zalindov. Daar vecht ze als enige genezer elke dag voor haar eigen leven en dat van haar medegevangenen.
Op een dag wordt de terminaal zieke rebellenkoningin binnengebracht. Zij moet deelnemen aan een toernooi waarbij ze de 4 elementen, water, vuur, aarde en lucht moet verslaan.
Aangezien zij dit toernooi nooit kan overleven besluit Kiva haar leven te wagen en haar plaats in te nemen. Als ze het toernooi wint, krijgt ze haar vrijheid terug, verliest ze dan bekoopt ze dat met haar leven.
Bovendien krijgt ze van haar familie het volgende gecodeerde bericht: Hou haar in leven. We komen eraan.
Het enige bijkomende probleem is dat niemand dit toernooi ooit heeft overleefd.

Waar moet ik beginnen met het schrijven van een recensie voor dit boek? Het heeft me echt van mijn sokken geblazen.

Laat ik maar beginnen met de vormgeving van het boek. De cover ziet er prachtig uit maar ook de kaft van het boek zelf is een pareltje. De kaart aan de binnenzijde die je een overzicht geeft van de gevangenis, is heel mooi en duidelijk getekend. Het lettertype waarin het boek geschreven is, is klein maar zeker niet storend.

Het was het eerste boek dat ik van Lynette Noni las. Ik was dus helemaal niet bekend met haar schrijfstijl. Die is naar mijn mening heel prettig. Ze heeft op een heel duidelijke en beschrijvende manier de omgeving van de gevangenis neergezet, maar ook de omstandigheden van het leven in die gevangenis.

Kiva wordt neergezet als een heel dapper personage. Ik hou wel van sterke vrouwelijke hoofdrolpersonages. Gelukkig heeft ze haar ook voldoende gevoel meegegeven. Er zijn nog een aantal andere personages die zich als belangrijk ontwikkelen. Die leer je ook geleidelijk aan beter kennen.
Naast Kiva was Tipp toch wel een van mijn favoriete personages. Hij toverde regelmatig een lach op mijn gezicht.

In dit eerste deel wordt heel veel aandacht besteed aan wereldopbouw. We leren de gevangenis kennen en wat die in deze wereld betekent, we leren de personages kennen en tussendoor worden de vier proeven afgelegd.
In het midden van het boek had ik de ervaring dat het tempo een beetje vertraagd werd, maar zeker niet in die mate dat ik het als storend heb ervaren.
Naar het einde van dit boek komen er een aantal plottwists die me bijna letterlijk omver hebben geblazen.

Het volgende deel niet lezen is een optie die ik zelfs niet in overweging neem!

Dit boek is by far het beste boek dat ik dit jaar gelezen heb en verdient eigenlijk meer dan 5**** maar aangezien ik er niet meer dan 5 kan geven zal ik het daar dan maar bij houden!

Meer recensies van EllenOoms