Een emotioneel pareltje

EllenOoms 11 augustus 2021
Na het overlijden van haar dochtertje en het beëindigen van haar huwelijk besluit Kennedy te verhuizen naar het kleine dorpje Havenborrow.
Daar ontmoet ze de chagrijnige Jax, het Zwarte schaap van het dorp.
Vanaf hun eerste ontmoeting hebben ze een hekel aan elkaar maar wanneer blijkt dat ze elkaar al eerder hebben ontmoet, komen er herinneringen bovendrijven die alles veranderen.

Zuidenwind is het eerste deel uit de Kompas-serie en eveneens voor mij de eerste kennismaking met Brittainy C. Cherry.

Het is een verhaal dat bol staat van de emoties: verdriet, pijn, vriendschap, liefde. De manier waarop ze deze emoties beschrijft is prachtig om te lezen.
Er zijn door heel het verhaal talloze uitspraken en kleine daden waaruit zo veel liefde spreekt dat ze mij starstruck achterlieten. Wat een talent om de dingen zo neer te schrijven!
Deze emoties voeren de boventoon, boven de romantiek wat ik misschien een héél klein beetje jammer vond. Dat had misschien iets meer in evenwicht mogen zijn.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van de twee hoofdpersonen. Het speelt zich af in het heden en verleden. Dit geeft je een heel goed beeld van de dingen die ze meegemaakt hebben, die ze nu nog meemaken en hoe ze daar elk op hun eigen manier mee dealen.
Zowel Kennedy als Jax, de twee hoofdpersonen hebben behoorlijk wat traumatische dingen meegemaakt in hun leven. Het is heel mooi om te lezen hoe ze doorheen het boek zowel uit zichzelf, als met elkaars hulp helen. De enige vraag die ik me wel stelde is of het trauma dat op de twee mensen drukt en het tijdsbestek waarin ze helen verhoudingsgewijs wel klopt. Misschien verloopt het soms een beetje te snel om realistisch te zijn maar hé, laat ik duidelijk zijn, het heeft me op geen enkel moment gestoord.

Er worden ook een aantal andere personages opgevoerd die ook een wezenlijk bijdrage leveren aan het verhaal. Hetzij met humor (Connor), hetzij met wijsheid (Joy), hetzij met liefde (Yoanna). Allemaal personages om in je hart te sluiten.
Ik ben dan ook heel benieuwd naar het tweede deel, Oostenwind, waarin Connor de hoofdrol speelt.

Ik had nog graag een quote uit het boek met jullie gedeeld maar heb uiteindelijk beslist om dit niet te doen. De vele pareltjes die in dit boek verborgen zitten kan je beter zelf ontdekken.
Ik kan het boek dan ook aan iedereen aanraden en geef het een dik verdiende 4****.

Meer recensies van EllenOoms