Kanp, een juweeltje

Els Boot 22 november 2019 Auteur
De As van mijn Moeder is een autobiografische roman van Frank McCourt. Hij verteld het verhaal van de kleine Frankie van vijf jaar, opgroeiend in het Ierse Limerick tot zijn negentiende. Als je zo'n verrotte en ellendige jeugd heb gehad dan dreigt, bij het schrijven van een autobiografie algauw het sentiment, de verwijten en oordelen over het leven van kinderen gezien door de ogen van een volwassen auteur. Niks van dat alles in De As van mijn Moeder.
McCourt presteert het een verhaal te vertellen door de ogen van de opgroeiende Frankie die niet beter weet dan dat honger gewoon is, kinderen sterven door gebrek en schoenen een luxe zijn. De werkelijkheid en logica van dat kind zijn hilarisch en leveren ruim 400 pagina's genieten op.
McCourt hoedt zich voor oordelen, die zijn dus ook niet te vinden in deze roman. Het oordeel laat hij aan de lezer.
Dit was weer zo'n boek waar ik blij van word en tegelijk spijt voel dat ik het uit heb.

Meer recensies van Els Boot