Veel te gedetaileerd

Els Boot 21 juli 2019 Auteur
Ik heb het boek uitgelezen maar dat heeft wel heel lang geduurd. Ik heb respect voor de zorgvuldigheid van Piet Hagen. Maar dat is het dan ook. Als ik Sociale Geschiedenis zou studeren is het wellicht een boek dat ik zou aanbevelen aan mede studenten. Maar voor een gewoon geïnteresseerde is het veel te gedetailleerd. Er is geen onderscheid gemaakt tussen hoofd en bijzaak en dat is heel erg jammer. Immers, Pieter Jelles heeft zo veel betekend voor de huidige samenleving. Zaken die voor ons vanzelfsprekend zijn heeft hij te vuur en te zwaard bevochten begin vorige eeuw.
Wat is graag wilde weten is wie Pieter Jelles was, waar zijn passie en drive vandaan kwam, wat zijn sterke en zwakke kanten waren, wie hij privé was. Wat ik krijg met dit boek is een niet aflatende opsomming van feitjes uit een eindeloze reeks notulen van vergaderingen. Citaten uit de Handelingen van de Tweede Kamer. En daardoor is de schrijver niet echt doorgedrongen tot de zo belangrijke en kleurrijke persoon Pieter Jelles Troelstra.

Meer recensies van Els Boot