aangename verrassing

Els Boot 16 februari 2022 Auteur
Pastorale 1943 stond al een tijdje in mijn boekenkast. Ik kocht het ooit omdat ik vond te weinig van Vestdijk gelezen te hebben. Na het vlot geschreven boek van Tommy Wieringa, zag ik een beetje op tegen deze roman; de eerste Nederlandse verzetsroman maar wel een ouwetje.
Niets van dat bleek juist! Ik heb genoten van dit eerlijke verhaal dat een 'pageturner' bleek te zijn! 'Eerlijk' omdat het niets verhullend de ongemakkelijke maar menselijke relaties tussen de 'fouten en de goeden' toont in een betrekkelijk kleine gemeenschap waar iedereen elkaar kent en het betrekkelijk maar goed bedoeld amateurisme van een kleine verzetsgroep toont. Dit boek gaat vooral over mensen.
Jammer weer een mooi boek uit.

Meer recensies van Els Boot