jammer

Els Boot 13 december 2020 Auteur
De laatste Katharen is een gedetailleerde reconstructie van de gebeurtenissen rond de ketters van Montaillou,
Het verhaal leest niet als een detective (zoals de flaptekst belooft) daarvoor zit er te weinig vaart in en is het detail niveau te hoog. Dat doet niet zo heel veel ter zake. Het is een wetenschappelijke reconstructie die knap in elkaar zit. Toch is het boek niet echt bedoelt voor de geïnteresseerde lezer. Ik studeerde ooit Geschiedenis en beschik over enige kennis van de Kathaarse ketterij. Die kennis was in de loop der jaren wel behoorlijk weggezakt. Wat ik dus node miste in dit boek was een hoofdstuk waarin even kort geschetst wordt waarom de Katharen als ketters werden gezien door de RK-kerk, waar hun geloof afweek van de voorschriften van de kerk en waarom de RK-kerk zo gebrand was op het uitroeien van de kathaarse ketters. René Weis plaatst zijn verhaal niet in de politieke omgeving van rond 1300 en geeft geen uitleg over het geloof van de Katharen. Ik heb dus zelf eerst maar eens wat studieboeken uit de kast gehaald om mijn kennis wat op te vijzelen.

Meer recensies van Els Boot