Brandend actueel

Els Van Haute 07 november 2019
Brand! Een vurig pleidooi voor een nieuwe politiek. Door Naomi Klein.

Voor zij die zich afvragen of Klein echt zo snel kan schrijven (‘Nee is niet genoeg’ lijkt nog maar pas geleden), het antwoord is: nee. Brand! is niet een volledig nieuw boek, het is een boek bestaande uit achtergrondartikelen, discussiestukken en openbare lezingen die in een periode van 10 jaar geschreven zijn. Met eerst een heel uitgebreid voorwoord (Wij zijn de natuurbrand) en daarna nog een samenvattende epiloog.
Het is boeiend om te zien (lezen) wat er afgelopen jaren al veranderd is (Trump, #metoo,…) maar het is ook immens treurig om te merken dat we in feite nog geen stap verder zijn qua klimaatoplossingen.

Klein zag en ziet dat er, hoewel de wereld in brand staat zoals Greta zegt, bijna niets gebeurt om die brand te bestrijden. We blijven maar pallaveren en discussiëren hoewel de grote omslag al in 1988 had moeten (en kunnen) gebeuren. De oplossing bestaat er ook niet in om wat (individuele) gedragswijzigingen in te voeren, we moeten bereid zijn een volledige omslag te maken en het kapitalistische consumentisme los te laten. Een omslag die qua omvang amper een gelijke kent. De New Deal van Roosevelt en de mobilisaties in de Tweede Wereldoorlog zijn dingen die in de buurt komen, maar dan nog…

De ondertitel in het Engels luidt: The (burning) case for a Green New Deal. En dat is waar we naartoe moeten, dat toont Klein duidelijk aan aan de hand van haar gebundelde essays en lezingen in Brand! Het gaat om een Green New Deal zoals Alexandria Ocasio-Cortez die in haar verkiezingsprogramma introduceerde. We moeten de crisissen waar we voor staan: de economische, sociale en ecologische samenvoegen tot één groot verhaal en ze ook samen aanpakken, dat is de enige mogelijke manier om de omwenteling te maken die nodig is. Dat klinkt allemaal heel ingewikkeld en quasi onmogelijk en het zal ook niet gemakkelijk worden maar aangezien “de toekomst van het leven zelf op spel staat ,is er niets dat we niet kunnen bereiken.”

Alleen kunnen we bijna geen verschil maken, meestal toch niet (uitzonderingen als Klein, Thunberg en Ocasio-Cortez buiten beschouwing gelaten), en toch. Toch is er veel mogelijk, zoals Klein zegt. De grote omwenteling heeft een draagvlak nodig dat wij als kleine individuen kunnen beiden. Begin met het lezen van dit boek en verander mee de wereld, het is nog niet te laat.

Meer recensies van Els Van Haute