Buren

Els Van Haute 05 mei 2022
Elk meer een zee. Jeder See ein Meer. Samengesteld door: Ine Van linthout en Stefan Wieczorek. Vertaald door: Stefan Wieczorek en Erik De Smedt.

dasKULTURforum Antwerpen bracht voor deze bundel zes Vlaamse en zes Duitse dichters samen. Elk schreven zij een gedicht gericht op hun buurland. Die gedichten worden in het Nederlands én in het Duits gepubliceerd. Boeiend voor wie beide talen kent maar ook tof om te zien hoe de dichters met de taalgelijkenissen/ taalverschillen spelen.

Bij de Vlaamse dichters doen er een paar van mijn favoriete dichters mee (Vanhauwaert en Van den Broeck), van de Duitse kenden ik er geen enkele. Net dat maakt deze bundel naast heel verscheiden ook heel uitnodigend. Je krijgt zin om meer te lezen, meer te ontdekken. Op papier, in de poëzie, maar misschien ook als toerist.

Een boeiende bundel, prachtig vormgegeven en met een heel mooie cover. Een pareltje om te koesteren.

Meer recensies van Els Van Haute