Overlevering

Els Van Haute 25 mei 2023
Herbal Heroines. Overgeleverde kruidenrecepten en wijsheden. Door: Marloes Coenen.

Mijn grootmoeder leerde me veel over bloemen en planten maar haar kruidenkennis was (jammer genoeg) beperkt. Haar voorliefde voor tuinieren gaf ze gelukkig wel aan me door. Heel veel kennis van vrouwen ging verloren. Daar wil dit boek verandering in brengen.

Marloes Coen verzamelde, samen met co-auteurs Marije Boomsma, Leïla de Jager, Maria Lam en Angie Vliese, een heleboel recepten en wijsheden van vrouwen uit alle culturen, van over heel de wereld. Het mooie aan dit boek is dat elke vrouw een eigen portret krijgt (in woord en beeld), een plaats om haar levensverhaal te vertellen. Dat alles maakt Herbal Heroines nog waardevoller.

Gaandeweg zal je ontdekken dat we heel wat verschillen van elkaar maar dat er ook wereldwijd frappante overeenkomsten zijn: bijna iedereen maakt bijvoorbeeld iets met kip als griepmedicijn.

Het is mooi én belangrijk om deze kennis te delen over grenzen en generaties heen. Ik heb wel eens tevergeefs hulp gezocht in onze Westerse geneeskunst waar ik met lege handen naar huis moest… Gelukkig kon ik toen bij een andere huisarts terecht die ook openstond voor alternatieve medicijnen dewelke me wél heel goed hielpen. Het hoeft geen of-of-verhaal te zijn, het kan een en-en-verhaal zijn. Moge dit boeiende boek een geweldig startpunt zijn.

Meer recensies van Els Van Haute