Ontroerend prachtig!

Els Van Haute 19 juni 2020
Het boek der tranen. Door Heather Christle.

Eerst en vooral wil ik even benadrukken hoe mooi de cover van dit boek is. Prachtig, geweldig aansluitend bij het boek en klaar om aan je muur te hangen; kunst.

Het boek doet qua vorm denken aan De Argonauten van Maggie Nelson en aan Dag Nacht Licht Toch, een lacharchief. Het is een bundeling van wetenschappelijke expertise (het wat, hoe en waarom), geschiedkundige analyse (bijvoorbeeld: het tranenkruikje), poëzie, overpeinzingen, vertwijfelingen, dagboekachtige aantekeningen en praktijk (lees: veel huilen).

Heather huilt om verschillende redenen: de zelfmoord van vriend Bill, kunst, haar depressie, de geboorte van haar dochter,… Op intieme wijze deelt zij haar praktijk (-ervaring) en theorie (-kennis) met ons. In korte of net iets langere, trefzekere, eerlijke, ontroerende stukjes beroert ze je hoofd, je hart, je tranen. Ik heb zo veel onderlijnd, herlezen, in mijn hart gesloten.

Het boek der tranen is haar eerste non-fictie boek, ik hoop dat er nog vele mogen volgen. Er verschenen al verschillende poëziebundels van haar, ik hoop dat Atlas Contact deze ook snel zal vertalen. Christle heeft er een fan bij!

Meer recensies van Els Van Haute