Mijn eigen ik

Els Van Haute 18 december 2019
Vind je stem. Een poetry journal voor jouw hart en jouw art. Door Noor Unnahar.

Noor bracht niet alleen een (goede) poëziebundel uit bij Muse, ze maakte ook dit werkboek. Vind je stem is een boek dat je zal helpen je eigen stem te vinden, je emoties te benoemen, je gedachten te ordenen. Door te schrijven én te knippen en plakken.

Noor moedigt je aan om poëzie te schrijven in woorden en beelden. In haar bundel maakt ze ook gebruik van tekeningen, in dit boek spoort ze ons aan om collages te maken.

Dit schrift biedt ruimte om te schrijven en te kleven. Het bestaat uit 3 delen: een eerste deel met algemene opdrachten, om op te warmen. In het tweede deel ontdek je dichtvormen en stijlmiddelen zoals het prozagedicht, het vrije vers, de gazel,… Per vorm worden een paar gedichten aangeraden om te lezen, als voorbeeld. (Jammer genoeg staan ze niet in het boek zelf, je moet ze (online) opzoeken.) Ook hier zijn oefeningen voorzien. Daarna volgt deel drie waarin je echt je eigen stem in woord en beeld gaat vormgeven.
Het toffe is dat alle opdrachten zo leuk zijn dat je al spelenderwijs heel wat oefent en bijleert zonder dat het ooit echt moeilijk lijkt. Zelfs voor mensen die al veel langer schrijven valt hier nog wat te halen: omdat de opdrachten zo origineel zijn gaan ze je uit je comfortzone halen en je blik (pen) verruimen.

Ik heb net een 4-delige cursus poëzie schrijven gevolgd waarin ik amper iets heb bijgeleerd. Een hemelsbreed verschil met dit boek.
Het is donker buiten en guur. De drukke dagen vol moeten en overvloed komen er weer aan. Trek jezelf geregeld terug met dit prachtige schrift, gun jezelf een rustpuntje. Dit boek is een soort van therapie in journal-vorm. Als je aan het einde van Vind je stem bent gekomen heb je niet enkel een stapel gedichten geschreven om trots op te zijn maar heb je ook knopen ontward en jezelf gevonden.

Meer recensies van Els Van Haute