Geslaagd thrillerdebuut

EMBV 11 januari 2021
In het boek “Alleen” leren we Julie Meskens kennen, een studente die van het leven lijkt te genieten. Ze raakte ongewenst zwanger en dat is de start van een reeks vreemde gebeurtenissen. Met als gevolg dat Julie vermist raakt. De vraag is echter is Julie vrijwillig of moedwillig verdwenen?

Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld : Julie, Tom, Oscar en later ook gevold door Pieter. Op deze manier krijgt de lezer een goed beeld van het verhaal. Het maakt het echter ook wel voorspelbaar. Dat is niet hinderlijk wat de verhalen van de personages zijn boeiend en hebben een goed spanningsniveau. Je neemt het voorspelbare gewoon voor lief.

Het boek leest lekker vlot weg. Dit komt onder andere door de vlotte manier van schrijven van de auteur. De korte hoofdstukken dragen daar ook aan bij. Het is niet alleen vlot, het is ook beeldend beschreven. Als lezer sta je midden in het verhaal. Dat maakt dat je het boek niet wilt of kunt weg leggen. Je wilt gewoon weten hoe en wat met Julie en de baby.

Het boek is verdeeld in enkele delen, die prachtig opgemaakt zijn. In het eerste deel leren we vooral Julie en Oscar kennen, met name hun jeugdjaren. Het tweede deel is de dag dat Julie verdwijnt. Als lezer maak je het allemaal van heel dicht bij. In het derde deel lezen we hoe het Julie en de andere tijdens de verdwijning gaat. Dit gedeelte is heel goed uitgewerkt, je voelt echt de onmacht en toch ook weer de kracht van Julie. Het vierde gedeelte : de laatste dag.. Ja dat is een gedeelte die er in hakt, dat komt goed binnen. Heftig en zo schrijven dat het realistisch blijft, nergens heb je het gevoel dat het overtrokken is.

Samengevat : Een goed, spannend boek. Het weet de aandacht van de lezer vast te houden. Ondanks dat het wat voorspelbaar was, krijg je als lezer wel de ruimte om na te denken over de achtergronden. “Alleen” is een geslaagd thriller debuut dat smaakt naar meer.

Meer recensies van EMBV