Beetje tegenvallend

EMBV 19 maart 2020
Ik vond het moeilijk om mijn aandacht bij het boek te houden. Ik had vaak de neiging het boek even weg te leggen. Het verhaal was moeilijk te volgen. Ondanks dat ik al het een en ander over Iran en de revolutie gelezen heb.

Dit boek volgt haar leven door de politieke verandering van de tijd, van 1953 tot 1981, van de tijd van de sjah tot de opkomst van de ayatollah. Aria is een realistische weergave van de onrust, het geweld en de grofheid die tijdens de revolutie in Iran plaatsvond, dus wees voorbereid op beschrijvingen en hartverscheurende zaken voor veel van de personages. Het boek vertelt ook over de vele verschillende religies op dit gebied. Zelfs de verschillen in overtuigingen tussen de verschillende takken van de moslim komen aan bod. Mensen die al jaren vreedzaam naast elkaar bestaan, worden uit elkaar gerukt.

De strijd van de mensen in dit boek is hartverscheurend, en hoewel het eindigt in 1981 is er tot op heden nog niet veel veranderd. Ondanks alle informatie en de interessante verhaallijn van het boek, vond ik het niet meeslepend. Helaas vond ik de schrijfstijl niet al te vlot of beeldend.

Als je het boek wilt lezen zorg dan eerst dat je het een en ander weet over de revolutie in Iran en zelfs dan.. hou google en wikipedia bij de hand. Dan is het verhaal nog een beetje te begrijpen.

Meer recensies van EMBV