Cultuur proeven

EMBV 14 augustus 2020
Het boek “Cappuccino in Curaçao” is een boeiend reisverslag door Curaçao. Het is zeker geen standaard reisboek met info over de bezienswaardigheden alleen. Het boek bied veel meer. Op een boeiende en vaak humorvolle wijze vertelt Anika haar belevenissen. Zo moest ik enorm lachen over het gevalletje wasknijpers. Dat werd zo droog en nuchter verteld, heerlijk! Ik zag het al helemaal voor me.

Echter, laat Anika ook bewoners hun verhaal vertellen en dat geeft vaak toch een ander beeld van het land. Is dit het paradijs? Ja ik denk voor de toeristen wel, die zijn van tralala en bakken in de zon. Dit boek laat ook wel de keerzijde zien van het land en welke problemen er zijn. Het boek maakt echter wel duidelijk dat je nog zoveel verschillende verhalen van mensen kunt horen, je uiteindelijk je eigen hart moet volgen. Maar wel als een gewaarschuwd mens. Anika laat ons als lezer toch wel een paradijs zien. Als je daar open voorstaat, het wil zien en je aan weet te passen.

Het boek laat zien dat Curaçao veel natuurschoon heeft, een prachtig zeeleven. Er wordt heel veel moois van het land beschreven. Niet te vergeten de hitte, daar moet je volgens wel tegen kunnen. Interessant om te lezen was ook het stukje geschiedenis. Zo leer je tijdens het lezen ook weer wat. Zo verbaasde ik me over het Sinterklaasfeest op Curaçao. Hoe anders is het tegenwoordig in ons eigen landje.

Het boek Cappuccino in Curaçao vertelt de mooie en soms de minder mooie kanten van de landen. Anika schrijft het allemaal heel beeldend wat ze samen met haar man meemaakt. Het maakt dat het boek weg leest als een roman waarbij je regelmatig door de humor van auteur in de lach schiet.

Het boek bevat ook enige adressen die als je op het land aanwezig bent zou kunnen gaan bezoeken. Kortom een leuk reisboek waarin je je kennis wat betreft geschiedenis kunt ophalen en je je een beetje kunt inlezen mocht je het ooit willen bezoeken.

Meer recensies van EMBV