Interessant

EMBV 01 oktober 2020
Prinses Margaret stond en staat nog altijd hoog op mijn lijst van favoriete royals. Vandaar dat ook het boek van Anne Glenconner mijn aandacht trok. Interessant verhaal van een van de hofdames van prinses Margaret. Het verhaal heeft een gemoedelijke sfeer, je hebt als lezer het gevoel dat de auteur het verhaal tegen je persoonlijk vertelt.

Het boek heet “De Hofdame”, maar dat is maar een periode die beschreven wordt. Het boek bevat veel meer. We leren Anne Glenconner vanaf haar geboorte eigenlijk kennen en beleven haar leven mee. Van geluksmomenten tot droevige momenten. Het komt allemaal voorbij.

Het boek bevat enkele intrigerende inzichten over Koningin Elizabeth II, haar zus Prinses Margaret, haar moeder die liefkozend over the Queen Mum genoemd werd en echtgenoot Prins Philip, maar vooral heel onthullend over hoe de aristocratie leeft. Het was prinses Margaret die Anne Glenconner het beste kende, dus in wezen is het een boek over haar. Het gedeelte over de kroning van de koningin ( de huidige Koningin Elizabeth II) is ook een must voor iedereen die in de Royals geïnteresseerd is.

Het verhaal wat Anne Glenconner vertelt, is openhartig en eerlijk. Ze spreekt open over zaken die nogal in de taboe sfeer hebben gezeten of nog steeds zitten zoals Aids en drugsverslaving. Anne heeft het allemaal van heel dichtbij meegemaakt. Het boek is moeilijk weg te leggen als je er eenmaal in begonnen bent.

Ik heb dan ook buitengewoon genoten van deze autobiografie van Anne Glenconnor. Wat een buitengewoon en bewogen leven heeft ze geleid – Maid of Honor bij de kroning van de koningin, Lady in Waiting zoals dat dan zo mooi in de UK heet van Prinses Margaret, een leven tussen het Verenigd Koninkrijk en Mustique, Privé de nodige pieken en dalen. En toch klinkt door het hele verhaal heen de tevredenheid over haar lot en haar leven.

Het boek “De Hofdame” leest lekker vlot weg, het is interessant en nogmaals iedereen die geïnteresseerd is in de koninklijke familie zal er zeker van genieten. Zeker een aanrader!

Meer recensies van EMBV