Goede Thriller

EMBV 30 september 2020
De Katharina Code van Jorn Lier Horst is een Noorse cold case zaak waarin 24 jaar geleden Katharina Haugen in het niets verdween. Rechercheur William Wisting heeft de zaak nooit los kunnen laten, en elk jaar oktober reikt hij naar de dossiers om ze te bekijken om te zien of er iets kan worden gedaan. Hij heeft in de loop van de jaren een vriendschap opgebouwd met Katharina’s echtgenoot, Martin. Er zijn enkele vreemde zaken waar Wisting geobsedeerd door is, met als belangrijkste het papier waarop Katharina een reeks cijfers en letters schreef, ook wel bekend als Katharina’s code.

Wisting is een opmerkelijk stabiele man met een gemiddeld en normaal gezinsleven. Politieagent zijn is zijn lust en zijn leven. Hij is buitengewoon gefocust en vasthoudend in zijn vastberadenheid, zelfs als er decennia voorbijgaan zonder oplossing. Boeiend aan het verhaal is zijn nauwe en persoonlijke relatie met Martin Haugen, die in de loop van de jaren is gegroeid en die een belangrijk thema vormt van in deze misdaadroman.

Het verhaal heeft drie hoofdpersonages : Wisting zelf, zijn dochter, Line, een journalist die het onderzoek beschrijft en de raadselachtige hoofdinspecteur Adrian Stiller. De auteur geeft elk personage ruimte om te leven en te ademen en geeft de lezer een meer afgerond beeld van de gebeurtenissen, aangezien elk een andere agenda heeft en de gebeurtenissen anders ziet. Stiller vervult alle vooroordelen van de Nationale Politie, geheimzinnig, manipulatief en resultaatgericht. Line en haar vader zijn meer geïnteresseerd in de waarheid en slim genoeg om erachter te komen.

Een verhaal dat misschien geen razend snel tempo heeft, maar waar het vooral draait om de relaties en karakters. Beide zijn zeer goed uitgewerkt in het verhaal. Je wordt aangetrokken door de personages en de plaatsen. Zo goed zelfs dat je allemaal levendig kon inbeelden. Het verhaal zit dan ook zeer goed in elkaar. Vanaf het begin wordt je meegezogen in het verhaal, en dat blijft zo tot het einde. Ik had nog nooit van de auteur gehoord , dus dit is het eerste boek dat ik van hem heb gelezen, maar het zal zeker niet de laatste zijn.

Meer recensies van EMBV