Interessant

EMBV 13 januari 2021
De Slag om het Witte Huis vertelt het verhaal rondom de verkiezingen van 2020. De Strijd tussen Biden en Trump. Afgelopen november ( 2020) hielden de Amerikaanse verkiezingen de gehele wereld even bezig. Zou het weer Trump worden? Of hadden de Amerikanen genoeg van de leugens en machtsmisbruik van Trump en zag men liever Biden? Nu weten we dat het Biden is geworden die puin mag ruimen.

Het verhaal begint in bij de eerste voorverkiezingen in Iowa. Biden stond er totaal niet goed voor, echter door de corona pandemie die in Amerika door laks handelen van de regering hard om zich heen sloeg en slaat, keerde het tij voor Biden. Al de gebeurtenissen tijdens de voorverkiezingen komen aan bod. Maar dat niet alleen, er is ook uitgebreide aandacht voor George Floyd, die door politiegeweld om het leven kwam, gevolgd door de acties van Black live matters. Ook de beschuldigingen van Trump over stemfraude passeren de revue.

Wat vooral opviel in het boek waren de vele uitspraken van de slechtste president van Amerika : Trump. Als je dat leest gaan je haren recht overeind staan. Zo zelf ingenomen, je wordt er misselijk van. De fouten bij het bestrijden van de corona, het racisme.. Zijn hele handel en wandel komen goed naar voren in het boek. Volgen we de voorverkiezingen overal even uitgebreid? Nee het meest uitgebreide is Iowa en daarna gooide waarschijnlijk corona de boel in het honderd. Het werd op afstand gevolgd via vele videoverbindingen.

Het boek is goed te lezen, de tekst is niet al te moeilijk. Je moet echter wel goed de Engelse taal machtig zijn. Er komen heel veel Engelse citaten en uitspraken in voor. Jammer dat men daar niet mee aandacht heeft besteed om dat te vertalen. Dan had het boek interessant geweest voor een groter publiek. Nu moet je als lezer heel veel schakelen tussen het Nederlands en Engels. Zelf had ik daar niet zoveel moeite mee, maar kan me wel voorstellen dat het voor andere storend kan zijn.

Samengevat : Een goed gedetailleerd boek over de laatste president verkiezingen in Amerika. Wat er goed ging en wat er fout ging. Boek is interessant voor wie geïnteresseerd is de wereldgeschiedenis en de Amerikaanse politiek. Let Op: Enige kennis van de Engelse taal is vereist.

Meer recensies van EMBV