Bijzonder verhaal

EMBV 26 augustus 2020
Het museum van verbroken beloftes van Elizabeth Buchan is een beeldend geschreven liefdesverhaal, gesitueerd in Praag ten tijde van de Koude Oorlog. Het museum van gebroken beloftes klinkt als een plek waar je uren aan zou willen besteden. Door geheimen en verbroken beloftes te waarnemen en meer te weten te komen over mensen die je nooit zult ontmoeten. Een museum wat eigenlijk echt zou moeten bestaan.

Laure is de curator van het Museum van verbroken beloftes . Een prachtige setting in Parijs vol met ‘fragmenten van levens die niet volgens plan zijn verlopen’. Een van de objecten uit het museum is een stukje uit haar eigen leven dat de lezer leidt naar de ervaringen in Praag en Laure met het communisme laten kennis maken toen ze begin twintig was.

We pendelen in het boek tussen de steden Praag en Parijs, om de jonge vrouw die ze was te leren kennen en hoe ze de sterke vrouw werd die ze nu is. Tevens wordt haar tijd in Berlijn belicht, daar geconfronteerd met het resultaat van een ingestort regime in een land dat de draad weer probeert op te pakken.

De twee tijdlijnen en flashbacks zijn de perfecte manier om zo’n verhaal te vertellen. Hoe één persoon, één tijd en plaats, één land, één regime zo’n effect op al het andere kan hebben. Het boek heeft van alles . Er is wanhoop, hoop, spijt, verlangen, mysterie en intriges. Laure met haar fouten en hoop hadden gemakkelijk die van ons kunnen zijn.

Het verhaal is prima geschreven, alle voorbij komende zaken goed onderzocht, zeer informatief, en het toonde aan dat liefde altijd blijft bestaan, wat er ook in de weg staat.

Meer recensies van EMBV