Interessante Biografie

EMBV 27 december 2023
Het boek Napoleon van Bart van Loo valt zeker onder de populaire boeken van deze bijzondere persoon. Vele hebben het boek al gelezen zien op de sticker op de cover van het boek. Herziene en uitgebreide editie. Dit naar aanleiding van de Franse vertaling van het boek. Maar denk ook wel naar aanleiding van de hype rond de film van Napoleon die momenteel in de bioscopen draait.

De Franse Revolutie en Napoleon, dat is waar het in het boek omdraait. Auteur Bart van Loo neemt ons mee in het leven van Napoleon. Dat doet hij op een speelse manier, wat maakt dat je je aandacht er goed bij kan houden. Toch is het een boek dat je niet zomaar even leest. En dat niet alleen vanwege het groot aantal pagina’s. Her en der heb je toch de hulp van een woordenboek of Google nodig om sommige gebruikte woorden te begrijpen. Hetzelfde geld voor de vele personages die in het boek voorkomen, die kunnen je best uit het leesritme halen. Maar aangezien Napoleon een bijzondere geschiedenis bekleed ontkom je niet aan zoveel personages. Als lezer moet je wel even wat werk maken van het boek, maar dat is het wel waard.

In het boek lezen we ook over veroveringen, veldslagen, de liefdes en onzekerheden van Napoleon en nog veel meer. Het maakt dat het boek je een goed beeld geeft van deze man. Echter, het boek heeft wel ietsje meer te bieden dan alleen Napoleon. Zo begint het boek met inleiding naar de Franse Revolutie in 1789 en alle gevolgen voor de Republiek nadien. Een goed beschreven opstap naar Napoleon.

Achterin het boek vinden we een uitgebreide chronologie en kaarten van Europa ten tijde van de heerschappij van Napoleon. Het boek is rijk geïllustreerd, en heeft een handige Bibliografie aan het eind. Dat voor degene die zich nog meer wil richten op Napoleon.

Samengevat : een uitgebreid boek over Napoleon, van gediscrimineerde Corsicaan naar revolutionair en keizer en uiteindelijk de banneling op Sint Helena. Het valt allemaal te lezen in deze boeiende biografie over Napoleon. Het is een boek dat je wegwijs maakt in het leven Napoleon. Zeker een aanrader voor de liefhebber van Napoleon, Frankrijk en geschiedenisliefhebber.

Meer recensies van EMBV