Tegenvallend

EMBV 09 augustus 2020
“Russisch voor beginners” lag al enige tijd klaar om gelezen te worden. Eindelijk eens van de stapel opgepakt. Het boek begint al meteen schokkend en je denkt als lezer als dat in het boek zo verder gaat staat ons nog heel wat te wachten. Dat viel mee of tegen , het is maar hoe je het bekijkt.

In het boek maken we kennis met Maarten, die een cursus Russisch moet volgen om zijn baan te kunnen behouden. Op de cursus ontmoet hij Diederik en Lore, een echtpaar die graag grotten bezoeken en dan hebben we nog Pavel, de leraar. Alle personages raken op een gegeven moment door diverse gebeurtenissen met elkaar verbonden.

De hoofdstukken zijn kort en ieder hoofdstuk wordt vanuit een personage vertelt. Ondanks dat het boek heftig begint, is het vervolg een rustig voortkabbelend verhaal. Halverwege gebeurt er eindelijk eens wat. Zeker niet zo spannend dat je er van het puntje op de stoel van gaat zitten. Langzaam aan krijgt je als lezer al een idee hoe het nu werkelijk in elkaar zit.

Het verhaal heeft niet al te veel diepgang en de personages blijven wat oppervlakkig. Jammer dat maakt het verhaal toch minder spannend. Ik had er toch wel wat meer van verwacht. Het is voor dan ook een leuk boek voor even tussendoor.

Meer recensies van EMBV