Persoonlijk verhaal

EMBV 07 januari 2024
Het boek ” Soldaat van Napoleon” vertelt het verhaal van Joseph Abbeel. Joseph Abbeel was een Vlaams soldaat die dienst nam in het Franse leger in de tijd van Napoleon. Joseph Abbeel heeft tijdens zijn diensttijd zijn memoires bijgehouden. Dr. Joost Welten heeft deze memoires onderzocht en bijgewerkt naar de huidige tijd. Wat je dan krijgt is een spannend boek met de belevenissen van een soldaat die voor Napoleon ten strijde trekt.

Zo lezen we in het boek o.a. over de veldtocht in Rusland, de Slag bij Borodino, Slag aan de Berezina etc. Echter, als lezer is er meer te ontdekken dan alleen de veldslagen. Het interessante van het boek is het persoonlijke verhaal van deze soldaat.

Joseph Abbeel raakt o.a. bij de Slag bij Borodino gewond aan zijn hand, belande in een veldhospitaal, bij een volgende gebeurtenis belandde hij in militair hospitaal. Door de slechte omstandigheden waarin men toen verkeerde, leren we dat Joseph veel ziek was tijdens zijn diensttijd. Abbeel overleefde al die ontberingen en zo kunnen we dus lezen over deze barre tijd voor de soldaten onder Napoleon.

Dr. Joost Welten gaat in het boek nog een stapje verder. Hij deed namelijk ook onderzoek naar o.a. het manuscript, over de betrouwbaarheid van het verhaal. Daarbij volgt een uitgebreide uitleg over hoe Abbeel te werk ging bij het noteren van zijn memoirs. Verder krijgen we nog een beknopt overzicht van Europa in die tijd ( 1806-1815). Denk daarbij vooral aan de militaire geschiedenis. Aan de hand van deze nabeschouwing wordt geprobeerd een beeld te vormen over wie nu deze soldaat Joseph Abbeel was…

Samengevat : Een boek dat door het persoonlijke verhaal van Joseph Abbeel een goed beeld geeft van de veldslagen, plunderingen, krijgsgevangenschap, verlies en noem het maar op die men beleefde. Naast het persoonlijke verhaal, de achtergrond info via Dr. Joost Welten bevat het boek ook vele afbeeldingen die op zichzelf ook weer het nodige vertellen. Een boek dat anders dan anders is, we hebben het over Napoleon maar dan via een dienstplichtig militair. Het boek is zeker een aanrader als je interesse hebt voor Napoleon en zijn veldslagen.

Meer recensies van EMBV